Sökoptimering

Bättre synlighet genom sökmotoroptimering

För att synas på nätet behöver man arbeta målmedvetet och inte ta onödiga genvägar. Dagens sökmotorer har förbättrats under åren som gått och kan nu avgöra vad som är riktigt innehåll och vad som är ovidkommande nonsens. Detta var inte fallet för en tid sedan och man kan ännu se spår av den forna typen av marknadsföring. Genom att noga förbättra webbplatsen kan man underlätta för sökmotorföretagen att förstå vad sidan handlar om. Såväl kod som bilder och innehåll måste kalibreras för att nå fram i konkurrensen som ofta visar sig.

Rubriker och text i sökmotoroptimering

Det finns lika många strategier och tillvägagångssätt som det finns webbyråer. Alla har sitt sätt att resonera angående vad som är ”best practice”. Oavsett i vilken ordning man gör sina förbättringar är det vissa faktorer som väger tyngre än andra. Har man inte ansträngt sig för att vara synlig och tillgänglig kan man inte heller räkna med att få någon vidare exponering. De webbplatser som finns på förstasidan i valfri sökmotor har tveklöst gått in för att leverera resultat.

Sökmotorernas robotar tittar efter text och struktur. Detta för att kunna dela in alla webbplatser i respektive branscher. Här kan man arbeta med text i kombination med klassisk html. Rubriktaggarna är en tydlig indikation till sökmotorerna om vad en sida diskuterar. Allt för ofta kan man se hur rubriksättningen är nedtonad och i vissa fall helt intetsägande! Rubriken till detta textstycke är tydlig med vad som tas upp. Nämligen frågan om rubriker och text inom ramen för sökmotoroptimering. Detta berättar vad besökare kan tänkas möta när de kommer in på sidan. Den som söker efter sökmotoroptimering i kombination med text, kan därför presenteras denna artikel.

Länkprofilens värde

Förutom alla de ändringar man kan göra på en specifik webbplats, finns också åtgärder utanför den egna hemsidan. Länkar är enligt sakkunniga en av de viktigaste faktorerna inom SEO. Via länkprofilen kan man se vad för andra webbplatser som rekommenderar sidan man jobbar med. Finns det relevans mellan båda sidorna kan det kännas fullt rimligt med en länk. I andra fall kan länkarna helt sakna samband. En sådan länk kan ses på med tveksamhet. Genom att optimera även länkprofilen finns stora möjligheter att förbättra förutsättningarna att synas! Värt att nämna är att man sällan blir färdig med sökmotoroptimering. Det är en ansträngning man fortsätter hantera kontinuerligt för bra effekt.

Villaägare

Vattenlarm för villaägare

När man stängt dörren bakom sig för en tids semester, är det vanligt att åter för sitt inre gå igenom huset. Det är vanligt att känna oro för om man stängt av maskiner, släckt lampor eller på annat sätt gjort fastigheten klar att gå i ide för några dagar. Vattenlarm är en av de saker som kan underlätta dystra tankar om eventuella skador. Vattenskador kan ha stor inverkan på vardagen för den som bor i huset. Om det gått långt kan man behöva riva ut stora delar av rummet som angripits. Man kan dessutom behöva vänja sig vid fläktar som går dygnet runt i syfte att torka upp. Kostnaderna kan man inte tala om i generella termer annat än att det kostar en slant för den som behöver sanera fastighetens utrymmen.

Vattendetektorer fungerar på så vis att de känner av fukt omedelbart. Sensorerna, eller vattendetektorerna, installeras på platser där risken för stående läckage föreligger. Skulle någonting springa läck får man snabbt information om vad som inträffat. Önskar man ha sitt på det torra, går det att anlita säkerhetsföretag för att ta emot samma varning. De kan då kontakta ägaren via telefon. Skulle man vara bortrest finns möjlighet att kalla in proffs som kan hantera vattnet i bostaden eller på kontoret. Det kan vara en kran som glömt, men vanligen är det någonting tekniskt som inte fungerat tillförlitligt.

Vattenlarm med bevakning

Den som införskaffat ett hemlarm med syfte att skydda hemmet och tingen däri, kan använda sig av vattenlarm i kombination med vattendetektorer. Det innebär att samma operatörer tar emot larm oavsett ifall signalen går genom inbrottslarmet, rökdetektorer eller vattendetektorerna man köpt. Verisure och andra större aktörer har väl utvecklad organisation för att hantera denna typ av hot.

Installation av vattendetektorer är någonting man gör själv. Till sin hjälp har man installationsråd via hemsidan. Det är viktigt att man placerar ut tillräckligt antal på rätt platser i hemmet. Vanligtvis är det platser där man inte skulle märka ifall det stod vatten. Bakom vitvaror är ett sådant exempel. Vid rörkopplingar och i anslutning till våtrum är ett annat.

Cykelköp

Handla cykel online – eller inte?

Det finns en rad butiker online som säljer cyklar. Som konsument kan man snabbt och enkelt jämföra de olika modellerna, priserna och sedan beställa där det för tillfället är billigast. Smidigt och enkelt. Det finns helt klart fördelar att handla cykel online – men även vissa nackdelar.

Fördelarna

+ Priset

Det är inte alltid billigare att handla på nätet men eftersom du kan jämföra så många olika webbutiker är det lättare att hitta var det för tillfället är rea, utförsäljning eller bäst pris. En klar fördel när en cykel kan kosta ett par tusenlappar och man kan spara ganska mycket på att jämföra.

+ Utbudet

Utbudet blir ju extremt stort eftersom du kan köpa från alla E-butiker över hela Sverige. Du kan handla en cykel från en E-butik som är belägen i Kiruna trots att du bor i Malmö. Det är inte ens säkert du reflekterar över var butiken är belägen.

+ Hemkörd

Handlar du en cykel via en E-butik får du den oftast levererad till dörren. Eventuellt sker utkörning till närmaste utlämningsställe. Men ofta kan man välja hemleverans om så önskas.

Nackdelarna

+ Returen

Du har alltid minst 14 dagars returrätt. Detta enligt distansköpslagen. Ångrar du dig kan det däremot vara du själv som måste stå för fraktkostnaden. En cykel är inte helt billig att skicka så räkna med ett par hundra kronor – för en sak som du inte längre vill ha. En del butiker har fri retur inom ett visst antal dagar vilket självklart är en fördel.

+ Känslan

Du bör sitta på en cykel och provcykla den för att kunna avgöra om den känns bra. Det är ytterst svårt att avgöra om en cykel kommer att kännas bra bara genom att läsa om den och titta på bilder. En del väljer att prova sig fram hos en fysisk butik och sedan googla och se om man hittar exakt samma cykel billigare på nätet. Det är däremot inte speciellt uppskattat av butikerna då de primärt vill hjälpa personer som är intresserade av att handla cykel hos just dem.

+ Service

Så länge som du handlar cyklar via en sportbutik eller cykelbutik kan du räkna med att kunna få service hos dessa. De erbjuder mycket ofta service och reparation. Det finns till och med återförsäljare som enbart väljer att serva och reparera cyklar de själva har sålt. Orsaken är att de då vet vad det är för modeller, att de har reservdelar m.m.

Det är inte säkert att det är lika lätt att hitta serviceställen om du handlar online. Däremot har vissa E-butiker samarbete med större kedjor runt om i landet där service kan ske. Om dessa samarbeten finns kan du förvänta dig service även om cykeln beställs online.

Stödinsatser

Att bli beviljad personlig assistans är ett första steg men ganska omgående kommer det säkert att dyka upp frågor och funderingar. En stor fråga är ofta hur man hittar en bra personlig assistent som kan se till ens specifika intressen, behov och önskemål. Detta kan man få hjälp med om man kontaktar en assistansförmedling. I denna text kommer du att kunna läsa mer om vad assistansförmedling är och vad de kan hjälpa till med samt bra och viktiga saker att känna till.

Hur bidrar en assistansförmedling?

En assistansförmedling kan hjälpa till med många olika saker inom området personlig assistans. Speciellt om man är ny inom området, det kanske är första gången man beviljas personlig assistans, så finns det mycket olika saker att fundera på och ta ställning för.

En assistansförmedling kan till exempel hjälpa till med att ge råd och information om hur det fungerar, olika alternativ om hur man beställer eller anordnar assistansen eller få hjälp om man önskar byta assistansbolag. Det viktigaste uppdraget för en assistansförmedling är dock att hjälpa till att personen som är beviljad personlig assistans, finner en personlig assistent som denne trivs med. Personlig assistans kan anordnas på olika sätt: man kan köpa personlig assistans från kommun, privat företag eller brukarkooperativ. Man kan också vara sin egen arbetsgivare eller köpa assistans från ett företag man själv äger.

Hur fungerar assistansförmedling?

Den initiala kontakten sker genom att man själv eller genom någon anhörig eller nära vän kontaktar assistansförmedlaren på något sätt, till exempel genom mejl, kontaktformulär eller telefon, och berättar om sin situation och hur man skulle vilja att den såg ut. Tillsammans med assistansförmedlaren går man igenom sina egna behov, vilka krav man har på bolaget och assistenterna samt önskemål för att på så vis kunna hitta ett assistansbolag som passar den specifika individen. Assistansförmedlaren kommer sedan att leta bland assistansbolagen för att få fram en lista på förslag som skulle kunna passa den assistansberättigade. Därefter träffar man assistansbolagen för att föra en diskussion om vad de kan erbjuda och hur ens personliga assistans skulle se ut. Målet för en assistansförmedling är att finna det rätta bolagen som kan anlitas av den assistansberättigade.

För att finna de assistansbolag som assistansförmedlaren rekommenderar, sker oftast ett grundläggande arbete med att kartlägga och träffa assistansbolagen för att kunden som anlitar bolaget ska kunna vara nöjd och känna sig trygg. Förmedlingen har i många fall träffat ledning, ägare och personal hos assistansbolaget samt utrett och kartläggningar för att få assistansbolag som kan rekommenderas och som är seriösa.

En fråga som säkerligen dyker upp är om det kostar något att anlita en assistansförmedling, och svaret är nej. Oavsett om man tackar nej eller ja till de rekommenderade assistansbolagen som assistansförmedlaren erbjuder tillkommer ingen kostnad och man förbinder sig inte till något, utan man kan se assistansförmedlingen som en hjälp och möjlighet att nå och komma i kontakt med seriösa assistansbolag. Om man väljer en aktör som förmedlaren rekommenderar kan det vara så att de får ersättning därifrån, men det är inget som den enskilde behöver ha koll på. Flera assistansförmedlingar gör också kundundersökningar för att kunna hålla en hög nivå på de rekommenderade assistansbolagen eller på annat sätt ser till att kvalitetssäkra bolagen.

Fördelar med att anlita en assistansförmedling

Som vi skrev i inledningen kan det vara en djungel av frågor som uppkommer när man eller någon i sin närhet har beviljats personlig assistans. Genom att ta kontakt med en assistansförmedling kan man få hjälp med att komma i kontakt med seriösa och bra assistansbolag. Genom att anlita en assistansförmedling slipper man också det rent konkreta genom att sitta och ringa runt eller mejla flera olika bolag.

Exempel på en känd aktör inom personlig assistans finns här.

Fonder

Varje sektor har sitt egna och högst unika språkbruk. För den som inte är insatt i ämnet kan flera termer tyckas svårbegripliga och ologiska. Med en enklare ordlista kan man dock snabbt bilda sig en uppfattning om hur man skall tolka det språk som kan benämnas ekonomispråk. För den som vill ta en djupare del i nyheter och näringsliv finns åtskilliga vinster att göra om man först behärskar orden som används. Annuitetslån, belåningsgrad, effektiv ränta, GDPR och hypotek är alla exempel på terminologi som är vanlig inom ekonomiska domäner.

Lån och amortering

Flera av de begrepp man kan ställas inför handlar om lån. Detta är en av de vanliga ekonomiska relationerna som föreligger mellan banken och kunderna. Kort sagt utgör lån i vidare bemärkelse grunden i de flesta affärer gemene man har med sin bank. Ett lånelöfte innebär som exempel att banken redan gjort en kreditprövning och förbinder sig att godkänna lån för ett visst belopp. Vid husköp är det vanligt att spekulanter initialt begär lånelöfte från banken. På så vis kan man känna till hur mycket man kan få låna och därefter buda på fastigheter man är förtjust i. Lånelöftet är dock inte hugget i sten utan kan förändras beroende på vad för fastighet man är ute efter. Har man turen att få till en affär som understiger marknadsvärdet, kan man försöka kontakta banken igen för att ansöka om ökat utrymme.

Amortering

Om vi fortsätter med huslån som grunden för diskussionen kommer vi snabbt till frågan om amortering. Detta innebär den summa man betalar av på sitt lån månatligen. Det finns en rad krav för hur man skall amortera och beroende på hur mycket man lånat i relation till månadsinkomst, kan kraven om amortering komma att förändras något. I grund och botten kan man hävda att dessa krav är till för att stävja en bubbla som kan röra till det på bomarknaden.

För den som vill sätta sig in i dessa och andra begrepp som förekommer inom finansvärlden, finns via https://www.myloan.se/ordlista/ en bra ordlista att rådfråga. Den går igenom några av de termer man vanligen möter inom såväl bankärenden som i nyheter.

Kontor

Att skapa en ren arbetsmiljö

Ett rent och fräscht kontor ökar både trivsel och produktivitet. Era anställda kan fokusera på sina arbetsuppgifter till 100% när någon annan utför kontorsstädningen i Stockholm och man undviker onödiga konflikter. Självklart vill ni också visa upp ett rent och fräscht kontor när ni har kunder på besök. Det finns många städfirmor som erbjuder kontorsstädning så det brukar vara ganska enkelt att hitta ett företag som motsvarar ens förväntningar. Man kan söka på ”kontorsstädning Stockholm” på internet eller be vänner och bekanta om rekommendationer. Be alltid om referenser, städbranschen i Sverige är väldigt stor så man bör vara lite försiktig så man inte råkar ut för ett oseriöst företag som inte betalar skatt eller har kollektivavtal för sina anställda.

Hur fungerar arbetsprocessen?

När du väl har hittat en städfirma som erbjuder kontorsstädning i Stockholm så gör städfirman ett första besök i era lokaler. Ni går tillsammans igenom lokalerna och städföretaget föreslår ett städschema som lokalvårdarna ska följa. Ni kommer överens om vilken eller vilka dagar som ni vill ha kontoret städat och om ni vill köpa till andra tjänster som fönsterputs eller bevattning av blommor. Du brukar också få en tidsuppskattning så att du vet hur många timmar lokalvårdarna kommer att behöva för att städa ert kontor så du vet hur mycket kontorsstädningen kommer att kosta. Som kund får du möjlighet att ställa alla de frågor som du säkert har. Det kan handla om städpersonalens utbildning, vilka städkemikalier som används och vilken typ av ansvarsförsäkring som finns. Varje företag är unikt och alla har olika behov och önskemål, därför är det så viktigt att du är noga med att kommunicera era krav och förväntningar på kontorsstädningen i Stockholm.

Kontorsstädning när kontoret är stängt?

Det är ganska vanligt att kunder efterfrågar att kontorsstädningen sker när kontoret är stängt. Det är ganska svårt att föreställa sig att ha en eller flera lokalvårdare som går omkring och dammsuger kontorslokalerna samtidigt som de anställda ska försöka koncentrera sig på sina arbetsuppgifter. Ofta är de flesta städfirmor flexibla när det gäller de dagar och tider som ni vill ha kontorsstädningen utförd. De brukar kunna komma tidigt på morgonen innan de anställda har kommit till jobbet eller sent på kvällen efter att de anställda har gått hem. Det gäller att du hittar en städfirma som du kan lita på eftersom du måste ge ut nycklarna till kontoret om de ska utföra städningen när ni inte är där.

IT-Teknik

Stora företag har oftast en, eller ett par, personer som sitter i ”växeln”. Personer som kan ta inkommande samtal och avgöra vilken person som är korrekt att nå beroende på det individuella ärendet. Ett typiskt exempel är hur sjukhusväxeln kan växla vidare samtal till olika avdelningar eller personer beroende på fråga och behov. För små företag är det ofta inte lönsamt att ha liknande funktion då antalet samtal knappast väger upp till att ha en person anställd för enbart detta. Samtidigt vill man inte missa samtal som kommer in från kunder och leverantörer. En smidig lösning är då att beställa en mobilväxel som är anpassad ett litet företag.

Mobilväxel finns i flera olika utföranden och med mängder av funktioner. Generellt är de just indelade utifrån företagens storlek och mindre företag kan därmed direkt välja att bara jämföra de mobila växlar som vänder sig till mot dessa. Det som kännetecknar en mobil växel till företaget är framförallt att man enbart behöver ge ett enda nummer till kunder och leverantörer. Genom automatiska kösystem, omkopplingar och hänvisningar kommer den som ringer att nå en person inom företaget.

Se över behovet!

När funktioner, service och inte minst prisnivå skiljer kraftigt mellan olika mobila växlar bör man först fundera över vilket behov som finns. En väg är att kontakta ett par återförsäljare och låta dem förklara fördelarna med sina växlar. Därmed kan man få en bild över vilka olika funktioner som finns och vilken service som går att få. Det blir då lättare att helt och hållet känna sig trygg i att rätt funktioner valts.

Ett litet företag behöver framförallt grundutbudet som erbjuds med en mobil växel. Det handlar exempelvis om att kunna notera att en telefon inte ska nås under vissa tider och att samtliga samtal därmed skickas vidare till annan personal inom företaget. Det går även att ställa in när på dygnet som ett meddelande bara ska ges och liknande funktioner. Om företaget växer kan ett externt företag anlitas för telefonpassning. Men ett litet företag har mycket sällan detta behov utan klarar sig för det mesta med det billigare alternativet med mobilväxel.

Teknik

Sträckfilm är ett bra val när du vill förpacka varor på ett säkert och ekonomiskt sätt. Det funkar bra både inför frakt och inför förvaring. I denna artikel berättar vi mer om sträckfilm och dess användningsområden.

Vad är sträckfilm

Sträckfilm är ett slags plastfolie. Det utmärker sig för att vara extra hållbart och elastiskt, och därför perfekt för att förpacka varor. Den tillverkas i många olika tjocklekar och storlekar, och kan därför användas för att förpacka föremål av många olika typer och storlekar. Det kan röra sig om allt från höbalar till varor som ska staplas och förvaras på ett lager. I och med utvecklingen blir sträckfilmen dessutom mer och mer hållbar och smidig att använda. Den senaste utvecklingen är sträckfilm med nanoteknik. En av hemligheterna med sträckfilm är just att den är så elastisk. Du sträcker ut den och lindar den runt en vara, och när den sedan återgår till sin ursprungliga längd sluter den väl åt den vara du vill skydda.

Användningsområden för sträckfilm

När du ska frakta föremål eller förvara dem på ett lager är det viktigt att de är ordentligt förpackade så att de skyddas mot eventuella skador. Ett effektivt sätt att skydda varorna är att packa in dem i sträckfilm. Det skyddar varorna från stötar och fall, men även från att damm och smuts letar sig in och förstör varorna. På så vis är varorna i fint skick när de antingen kommer fram efter frakt eller plockas ut i butik från ett lager.

Hur du använder sträckfilm

Sträckfilmen ska sträckas ut ordentligt kring det föremål du vill förpacka, därav namnet. Sträckfilmen kommer då att sluta tätt kring föremålet. Hur du använder sträckfilmen beror dock mycket på hur stor det föremål du behöver förpacka är. Det finns både handsträckfilm och maskinsträckfilm. Handsträckfilm används främst vid förpackning av mindre varor, och den appliceras manuellt. Maskinsträckfilmer används främst vid förpackning av större varor, och appliceras med hjälp av en maskin. Om du ska förpacka matvaror eller andra föremål som behöver ventilering, kan du använda en sträckfilm med hål för ventilering. Utöver dessa typer av sträckfilm finns det även fibersträckfilm, som är extra hållbar men också extra lätt. Denna finns att köpa både som handsträckfilm och som maskinsträckfilm.

Outsourcing

Att ett företag outsourcar vissa uppgifter är inget ovanligt idag. Ibland är det helt enkelt det mest kostnadseffektiva och mest praktiska sättet att lösa ett problem på. Fördelarna är många. Du som står och väger, kan kanske lättare fatta ett beslut efter att du har läst mer om fördelarna. Med det sagt kan det givetvis finnas nackdelar också – men här fokuserar vi mest på det som är bra.

1.    Kostnadseffektivt

Det här är den mest uppenbara fördelen med outsourcing. Att lägga ut uppgifter, som inte kan anses vara en del i företagets kärnverksamhet, kan potentiellt möjliggöra stora besparingar.

Med det sagt behöver billigt inte nödvändigtvis innebära lägre kvalitet. Skillnaderna i löner gör det möjligt att ha en välbetald kundtjänst (till exempel) i en annan del av världen. För dig som bor i Västvärlden är det dock fortfarande stora besparingar som kan göras, samtidigt som det också är en bra affär för företaget du outsourcar till.

2.    Ökad effektivitet

Genom outsourcing kan du få en extern aktör med stor erfarenhet och kompetens inom det område du söker arbetskraft. Även om ni själva skulle ansvara för tjänsten, kan det bli svårt att matcha effektiviteten som mångårig erfarenhet ger. Om företaget du outsourcar till har god kompetens, kunskap och erfarenhet inom området, bäddar det för en lyckad affär för alla parter.

3.    Fokusera på kärnverksamheten

En annan uppenbar fördel som outsourcing ger är att ni kan fokusera på ert företags kärnverksamhet. Att kunna lägga ut vissa uppgifter på andra aktörer gör det möjligt för er att bli ännu bättre på det ni gör. Med besparingarna skapas dessutom ytterligare rum för investeringar.

4.    Arbete dygnet runt

Att det finns stora skillnader i tidszoner kan vara någonting positivt. Outsourcar du till ett land i till exempel Sydostasien, är det många timmar som skiljer. Det här gör det möjligt att ge en uppgift till företaget, som kan jobba på den medan du sover. När du vaknar och går till jobbet nästa morgon är uppgiften redan klar.

Potentiella nackdelar

Samtidigt som det finns många positiva aspekter med outsourcing, finns det givetvis en del negativa saker också. Till exempel:

  • Risk för att exponera känslig information till tredje part.
  • Dolda kostnader i kontrakt.
  • En aktör som arbetar med många olika företag, vilket kan leda till dålig fokus på just dina uppgifter.

 

Marknadsföring

Profilprodukter i marknadsföringen

Många företag använder sig av profilprodukter för att sprida sitt varumärke och locka kunder. En profilprodukt är en produkt som man har använder sig av i vardagen. Exempel på dessa kan vara pennor, muggar, påsar, paraplyer och flaskor. Det som gör det till en profilprodukt är att man trycker ett företags logga på produkten. Inte bara lockar det folk då det är något man ger bort gratis. En annan fördel med profilprodukter är att alla som fått dem nu kommer sprida ert varumärke vart hen än går med produkten.

Hitta rätt profilprodukter för ditt företag

Det finns mängder med profilprodukter att välja emellan. Det man ska tänka på ligger i namnet profilprodukt. Denna produkt kommer fungera som profil för ditt företag och det är därför viktigt att den förmedlar rätt budskap. Om ditt företag har en hållbar framtid/miljöinriktning ger det helt fel intryck att ge bort plastsaker av låg kvalité. Om du jobbar med vatten kan det dock vara snitsigt att ge bort en vattenflaska. Tänk efter noga vad du ska välja som profilprodukt då det kommer vara en bit av ditt företags image. En bra profilprodukt ger ditt företag en positiv känsla, akta dig för baksidan!

Varför man har profilprodukter

Det finns många anledningar till varför företag väljer att använda sig av profilprodukter. Ett exempel är för att eventuella kunder ska ta med sig något fysiskt hem som påminner om företaget. Om du ger kunden en penna kan han minnas företaget i år framöver. Ofta skriver man nummer, namn och email på profilprodukten så att det går att kontakta vid behov. Din profilprodukt fungerar också som ett sätt att ge kunden en känsla av företaget. Varesig det är en lyxig, modern eller annorlunda produkt lämnar det avtryck hos kunden. Använd profilprodukten till din fördel på alla sätt möjliga!

Profilprodukter för mässan

Ett av de tillfällena då profilprodukter används som mest är på mässor. En mässa är en stor samlingsplats eller lokal för olika företag att visa upp sig. Ofta har man mässor med olika teman där företag ställer ut inom samma bransch. Mässor är generellt fulla med kunder som letar efter leverantörer, produkter eller tjänster. På dessa mässor är profilprodukter avgörande. Nästan alla andra företag kommer erbjuda profilprodukter. Det gäller då att erbjuda en profilprodukt som sticker  ut och är något alldeles speciellt. Du vill lämna intryck på dina kunder och detta görs delvis med rätt profilprodukter.