Personlig assistans

För den som arbetar inom personlig assistans, som just personlig assistent, innebär yrket inte helt sällan arbete förlagt under dygnets alla timmar. Det kan givetvis skilja sig beroende på brukarnas behov men att arbeta endast dagtid under måndag till fredag är inte särskilt vanligt även om det förekommer.

Med dessa så kallade obekväma arbetstider kommer också lite extra klirr i kassan, i form av ob-ersättning. Här kan du läsa mer om arbetstider och hur ersättningen generellt ser ut för den som arbetar i branschen. Ser mer om personlig assistans på assistansförmedling.se.

Varierande arbetstider inom assistanssektorn

Personlig assistans kan ske dygnet runt och det finns många brukare som också har behov av det. Med dygnet-runt assistans finns en eller flera assistenter på plats under dygnets alla timmar, även under natten, och det är något man får räkna med om man vill arbeta inom just personlig assistans.

När det gäller nattjobb förekommer både vaken och sovande natt och allt beror såklart på brukarens behov. Vid sovande natt är det inte ovanligt att assistenten arbetar ett helt dygn, medan man vid vaken natt i regel kommer på kvällen och går hem på morgonen.

Dags-, och kvällsarbete är också vanligt lika väl som arbete på helger och storhelger. Generellt finns ett rullande grundschema där brukarens alla timmar är fördelade. Eftersom behovet och ersättningen kan förändras över tid så kan även schemat behöva förändras – att arbeta inom personlig assistans kräver alltså en del flexibilitet.

Exempel:
Låt säga att du ska börja arbeta som personlig assistent hos en brukare som är beviljad assistans dygnet runt. Då kanske du börjar din vecka med att jobba två dagspass mellan kl 8-16. Därefter har du en ledig dag, för att sedan börja jobba igen kl 11 på torsdagen. Du jobbar då till klockan 21 då nattpersonalen kommer och när helgen är kommen är det din tur att jobba natt mellan kl 21-08 under hela helgen.

Ob-ersättning inom personlig assistans

Eftersom man inom personlig assistans arbetar både kvällar, nätter och helger får man ersättning för ob – obekväm arbetstid. Exakt vad summorna ligger på kan skilja sig beroende på olika kollektivavtal, men ser ut ungefär enligt följande:

  • Vaken natt – gäller från 22.00 – 06.00 och ger ca 45 kronor extra per timme
  • Kväll vardag – gäller mellan 19–22 och ger ca 23 kronor extra per timme
  • Helg – gäller från fredag 19.00 till och med måndag klockan 06.00 och ger ca 55 kronor extra per timme
  • Storhelg (röda dagar) – ger ca 109 kronor extra per timme
Konstruktionsritningar

Hitta bygghandlingar och konstruktionsritningar i Stockholm

Den som vill ha tag på konstruktionsritningar i Stockholm kan få det enkelt genom kommunens hemsida. Det finns i den relativt nya tjänsten e-bygg, där du bland annat hittar tomtkartor och detaljplaner förutom just konstruktionsritningar.

Konstruktionsritningar i Stockholm – så gör du för att hitta dem

Först behöver du logga in på Stockholm kommuns hemsida, till e-bygg, med e-legitimation. Väl inloggad kan du söka under Söka ärenden. I första hand är det bäst att söka på bara diarienummer eller fastighetsbeteckning. Om du inte har någon av de uppgifterna kan du söka på adress. Sedan kan du se alla ritningar i ett ärende.

För att se övriga handlingar i bygglovsärenden behöver du vara på plats på stadsbyggnadsexpeditionen. Där finns datorer som du kan låna, och du kan också få hjälp av personal om så behövs.

Vad kan man hitta i arkiven?

Här finns information om byggärenden ända tillbaka till år 1713. Det finns fastighetsbildningsförrätningar från år 1943 och samtliga diarieförda ärenden från 1997. Den som är nyfiken och intresserad kan hitta mängder av information kring byggärenden här.

Beslutsgrundande konstruktionsritningar och andra handlingar finns enbart för avslutade eller/och arkiverade ärenden. Sedan en kort tid tillbaka skannar man samtliga beslutshandlingar i ärenden som rör bygglov. För att ta del av övriga handlingar krävs ett besök till stadsbyggnadsexpeditionen. Stockholm stad garanterar inte att alla ritningar i ett givet ärende syns på hemsidan. För att vara säker på att se alla tillgängliga dokument krävs ett besök till stadsbyggnadsexpeditionen.

Frågor och svar

  • Vilka handlingar diarieförs i ett givet ärende?

Alla handlingar som kommunen skickar eller får in diarieförs. Det gäller även handlingar som färdigställts eller justerat på annat sätt. Det är dock inte allt som diarieförs – handlingar som kan anses vara av tillfällig eller liten betydelse är exempel på det.

  • Jag ser en PUL-symbol. Vad betyder det?

En PUL-symbol innebär att det finns personuppgifter i dokumentet. Kontakta stadsbyggnadsexpeditionen för mer information.

  • Är alla konstruktionsritningar i Stockholm offentliga?

Som regel är konstruktionsritningar i Stockholm och i övriga Sverige allmänna handlingar, även om det kan finns undantag. Som regel kan du titta på grannens eller andra byggnaders bygglovsritningar om du vill. Att begära ut allmänna handlingar är en del av offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen – och Stockholm stad ska skyndsamt ta fram efterfrågade kopior.

Kommunikation

Digital marknadsföring är numera inget nytt eller okänt begrepp – dom flesta har kommit i kontakt med det på ett eller annat sätt. Som företagare, stor som liten, finns många anledningar att satsa på denna marknadsföring, även om det kommer innebära nya kostnader. Chansen att det lönar sig i längden är nämligen stor – du kan både lyckas snärja nya kunder och öka din försäljning. Se vidare om digital marknadsföring.

Digital marknadsföring ger dig fler kunder

En av dom stora anledningarna att satsa på digital marknadsföring, och troligen och den främsta anledningen till att många redan gör det, är att det med stor sannolikhet kommer att ge fler kunder. Detta fungerar både för företag som säljer produkter och tjänster och har visat sig effektivt för dom allra flesta.

Intäkterna ökar

Med fler kunder kommer också ökade intäkter. Nya kunder handlar varor eller tjänster och det ger dig klirr i kassan. Denna punkt och den ovan hänger givetvis ihop och detta är för dom flesta det främsta målet med att investera i marknadsföring. Ett annat mål är såklart också att sticka ut bland konkurrenterna och få besökare och kunder att välja just ditt företag och de produkter som erbjuds.

Du når direkt till din målgrupp

Din målgrupp är troligen också dina främsta kunder och bara det är en anledning att satsa fullt ut för att nå dom fördelar som kommer av digital marknadsföring. Med hård konkurrens är det viktigt att visa att man finns och vad man erbjuder och det finns flera smarta knep för att nå just sin målgrupp:

  • Annonser på andra hemsidor
  • Annonser i sociala medier
  • Nyhetsbrev som skickas vis e-post

Med reklamannonser, meddelanden och kampanjer kan du väcka nyfikenhet hos både nya och gamla kunder. Och ja, det kostar pengar att göra framgång av digital marknadsföring men som tidigare nämnt är det också något som lönar sig för dom allra flesta som provar.

Det bästa är såklart att ta hjälp av någon som är expert inom området eftersom det kan vara svårt att styra alla delar själv samtidigt som man styr sitt företag eller verksamhet. Värt att veta är dock att den digitala marknadsföringen kan verka effektivt redan från dag ett så resultaten kan komma snabbt – och lika så dom nya kunderna och dom ökande intäkterna!

Outsourcing

Enklaste sättet att förklara fördelarna med att outsourca är att ge ett konkret exempel. I denna text väljer ”E-handels Elin” att outsourca sin kundtjänst och i exemplet visas tydligt fördelarna för henne.

Rätt kompetens på rätt plats

Elin vill att frågor som kommer in via hennes sociala kanaler ska besvaras relativt snabbt och att vissa uppdateringar ska läggas upp regelbundet. Hon är däremot inte själv intresserad av att göra detta och har inte heller kompetensen. Under ett halvår har hon valt att outsourca delar av hennes kundtjänst och därför kontaktar hon detta företag för att även få hjälp med Facebook, LinkedIn osv. Då företaget som har hand om hennes kundtjänst har personal med rätt kompetens kan uppdraget enkelt läggas på dem. Fördelen för Elin handlar alltså om att snabbt och enkelt få tillgång till kompetenta personer som snabbt kan lösa ett av hennes administrativa problem.

Outsourca för trygghet vid högsäsong

Som för många E-handlare är julen en extrem högsäsong för Elin. Ungefär hälften av hennes omsättning skapas under november och december. Med högtryck i E-butiken har hon inte lika mycket tid att ta hand om kundsupporten.

Under dessa månader väljer hon därför att outsourca delar av kundtjänsten till det företag som har hand om andra tjänster, som exempelvis sociala media. Under dessa månader får hon minst tre fördelar i att lägga ut kundtjänsten på ett externt företag.

  • Rörlig och flexibel kostnad
    Till skillnad mot att anställa innebär denna lösning en rörlig och flexibel kostnad. Elin köper bara in hjälpen de månader som det är högsäsong, alternativt att hon blir sjuk och behöver stöd. Oavsett så blir det en tydlig kostnad i förhållande till den hjälp hon får.

  • Bredd på öppettider
    Elin önskar även att kunderna ska kunna få chatmöjlighet samt svar på mejl även på kvällarna. Det är något hon själv inte har tid med att ta hand om. Därmed lägger ut denna service via outsourcing. Fördelen här sitter inte minst i den lägre kostnaden. Det kan vara flera företag som väljer att outsourca sin kundtjänst – mot samma kundtjänstpool. Detta förutsatt att det inte kommer in ärenden konstant.

  • Bredd på kompetens
    Ett ytterligare problem som blir löst är att hon kan få kundtjänst på flera olika språk. Hon berättar vilka språk som önskas och får ett team som har god kunskap inom dessa.
Marknadsföring

Har du någon gång varit på en företagsmässa eller annat liknande evenemang har du säkerligen kommit därifrån med en hel del profilprodukter. Är du företagare och funderar på vad som är värt att köpas in undrar du säkert vad dessa personer har uppskattat mest. Nedan kan du läsa mer om topp 5 mest populära profilprodukter, enligt mottagarna själva.

USB – minne

På första platsen över populära profilprodukter finner man USB-minnet. Det är något som dom flesta kan ha nytta av och dessutom känns det som en lite lyxigare och finare gåva. Den som delar ut sådana har alltså dragit vinstlotten, även om det kostat mer än andra vanliga produkter.

Tygpåse

På andra plats för profilprodukter finns tygpåsen. En perfekt produkt i dessa tider när folk blir allt mer miljömedvetna, och när priset plastkassar har skjutit i höjden. Den tycks inte störande att det syns en företagslogga tryckt över hela tygpåsen – tvärtom verkar många bära runt på dom med viss stolthet.

Penna

Pennan är en riktig klassiker när det kommer till profilprodukter, troligen för att den är så användbar. Dessutom otroligt enkel att bra med sig i väskan eller jackfickan, där den kan komma till användning när man minst anar det. Ett bra val, alltså.

Nyckelband

Nyckelband kan kännas lite oväntat att se på en topplista men folk gillar att ha ordning och reda. Nycklar är en sådan sak som lätt kommer bort, oavsett om det är bilnycklar, hemnycklar eller nycklarna till jobbet. Ett snyggt nyckelband är lösningen på problemet för många – och det är en produkt som är lite beroendeframkallande. Har man en gång haft ett är det svårt att vara utan!

Godis

Japp, du läste rätt! Reklamgodis är omåttligt populärt oavsett sort. Besökare på mässor stoppar gärna fickorna (eller tygpåsarna) fulla med små godbitar täckta med färgglatt papper – som är tryckt med företagsloggan. Den som har en skål ståendes på kontoret har säkert observerat att den behöver fyllas på ofta. Perfekt (och billig) smygreklam!

Andra populära reklamprodukter

Trots att det finns några produkter som verkar mer uppskattade än andra kan listan göras betydligt längre, utan att intresset från mottagarna minskar. Profilprodukter finns i många olika prisklasser och det kan vara bra att ha lite olika på sitt lager. Nedan följer ytterligare några vanliga och populära produkter som gärna mottages av kunder och besökare:

  • Kepsar
  • Mössor
  • Reflexer
  • Paraplyer
Webb

För e-handlaren med många dagliga ordrar kan UPS WooCommerce Plugin vara ett sätt att optimera verksamheten. Istället för att manuellt föra in data från ordern till Unifaun, räcker det med att logga in på Unifaun och klicka på “Skriva ut”. Det här gör den dagliga packrutinen betydligt smidigare.

Är det nödvändigt att ha när man börjar?

Det beror på hur man ser det. Det finns argument för att vänta med dylika lösningar tills man märker att man får in ett krävande orderflöde. Skulle man inte få det, finns en risk att man lägger ned pengar och energi i onödan på att göra kopplingen. Är det en beprövad idé med en stor sannolikhet för ett starkt och kontinuerligt orderflöde, kan det vara bra att göra kopplingen redan från början. Det går också att argumentera för att göra kopplingen på en gång, även om man inte är säker på ett stort orderflöde. Det är inte alltför dyrt, och det ger dig möjlighet att förbereda integrationen i lugn och ro. Att testa kopplingen medan man har fullt upp med ordrar är kanske inte det allra bästa – å andra sidan, så är det relativt enkelt och snabbt gjort att integrera systemen.

Det UPS WooCommerce Plugin gör är att helt enkelt automatisera delar av logistikflödet till en förhållandevis låg kostnad – när det är nödvändigt att göra, är givetvis upp till dig att avgöra.

Hur gör man för att komma igång med UPS WooCommerce Plugin?

Att komma igång med tillägget är enkelt, och kräver inget speciellt tekniskt kunnande. I adminpanelen på WordPress trycker man på “Tillägg” och “Lägg till nytt”. Sedan söker man på “Woo Pacsoft Unifaun” och installerar samt aktiverar pluggen. På inställningssidan väljs kontotypen Unifaun och där anges de inloggningsuppgifter som gäller hos Unifaun. Det är samma uppgifter som används för att logga in på deras webbplats. Efter att ha ställt in kontotypen anges en API-nyckel som ge vid beställning. Det är den som gör det möjligt för informationen att föras över per automatik till Unifaun. Sedan är det bara att börja anpassa inställningarna efter din verksamhet. Till exempel går följande att göra med UPS WooCommerce Plugin:

  • Välja hur ofta notiser ska skickas ut
  • Styra notiser per SMS och/eller E-post
  • Välja vilka paket som ska skickas för olika varor.
Webb

Seo är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization”. I Sverige kallas det för sökmotoroptimering – men vad är det egentligen? Kort och gott kan man säga att det hela handlar om att optimera webbplatser så att dom blir attraktiva för sökmotorer så som Google, men också för att användarna av sidorna ska få en bra och trevlig upplevelse. Sökmotoroptimering kan delas in i olika delar, eller moment, som du kan läsa mer om här.

SEO

Onpage seo

En utav metoderna inom seo, eller sökmotoroptimering, är det som kallas för onpage – det vill säga det som besökaren kan se direkt på sidan med blotta ögat. Det är rubriker och texter – helt enkelt det innehåll som finns på sidan. Här är det viktigt med struktur och planering, det får inte vara för mycket text men inte heller för lite. Det är viktigt att fånga besökarnas intresse tidigt i en text och därför bör den vara informativ men också intressant.

Onpage är också viktigt för att nå ett bra resultat hos sökmotorerna – det är nämligen viktigt att dom förstår vad sidan handlar om. Innehållet bör alltså även vara tydligt och relevant.

Offpage seo

Offpage seo är ett annat moment som kan stärka en webbsidas trovärdighet. Detta genom att få länkar till sig både internt och externt. Ju fler (relevanta) länkar som riktas till en sida, desto större chans har man att hamna högre upp i sökresultaten. Sökmotorerna har dock i sin tur ett sätt att värdera dessa länkar, bland annat enligt följande:

  • Länkens placering i texten
  • Länkar från sidor med samma språk
  • Länkar från sidor med relaterat innehåll

Teknisk seo

Den tekniska biten är det många anser vara lite trist – det är inte direkt något man ser om man inte tänker på det. Här handlar det om användarvänlighet, till exempel att göra sidorna mobilanpassade. Men också att se över och optimera en sidas laddhastighet, att identifiera och åtgärda fel samt annat som har med sidans tekniska egenskaper att göra.

Varför är SEO bra?

Seo är ett sätt att marknadsföra sig på och för att få mer trafik till en specifik webbplats. Det kan verka som en hel vetenskap, vilket det förvisso också är, men det är värt att satsa antingen sin egen tid eller pengar på bra seo. I det långa loppet får man fler besökare till sidan, vilket ofta leder till ökade intäkter, oavsett om man säljer produkter eller tjänster.

Städföretag

Städföretag i Lidköping – för flytt-, hem eller kontorsstädning?

Att ta hjälp med städning är populärt bland både privatpersoner och företag. Många städföretag kan bistå med hjälp för båda delarna så oavsett om du är på jakt efter hemstädning eller hjälp med städning vid flytt så är det sällan några problem att hitta. Däremot finns några saker som är bra att tänka på. Städföretag i Lidköping – så hittar du rätt.

Städföretag i Lidköping – vad behöver du?

Dom flesta städföretag erbjuder flertalet olika tjänster men det kan vara bra att veta att inte alla gör det. För att jaga rätt på ett bra städföretag behöver man först fundera på vilken tjänst man efterfrågar. Gäller det en omfattande hemstädning vid endast ett tillfälle eller löpande? Kanske bara en fönsterputsning? Eller är det ditt eget företag som behöver städhjälp på kontoret?

Ett bra tips här är att läsa på om dom olika tjänsterna för att förstå vad dom innefattar. Vad som ingår i en hemstädning, och hur det skiljer sig från en storstädning är till exempel bra att veta.

Leta med hjälp av sökmotor

Dom flesta som letar efter något börjar med att fråga en sökmotor och det kan man även göra när man letar efter hjälp med städning. Det är knappast någon nyhet hur man bär sig åt men för säkerhetsskull kommer en liten lektion. Genom att skriva ”Städföretag Lidköping” i sökfältet kommer många aktörer att dyka upp, och på så vis får man bra koll på utbudet.

Därefter behöver man såklart sålla en del för att hitta det företag som passar bäst, och det gör man genom att lägga till den tjänst man efterfrågar. Gäller det en flyttstädning så kan man skriva antingen ”flyttstädning Lidköping”, ”städföretag Lidköping flyttstädning” eller liknande.

Jämför priserna

Den avgörande faktorn för många är hur mycket städningen kommer att kosta och här kan det skilja sig mycket mellan olika företag. Givetvis ska man kolla upp priser innan man anlitar någon men det finns även andra saker att ta med i beräkningen. Ett billigt städföretag med dåliga referenser jämfört med ett som är lite dyrare men som har bra referenser kommer troligen utföra jobbet på olika sätt.

Om det känns svårt att leta och jämföra på nätet finns även några andra tips för att hitta ett bra städföretag, i det här fallet i Lidköping:

  • Ring upp företagen istället
  • Fråga vänner och bekanta om erfarenheter
Marknadsföring

Marknadsföring och reklam är A och O för att skapa framgång i ett företag. Många har varken tid eller kunskaper att sköta om detta på egen hand, åtminstone på ett effektivt och bra sätt. Som tur är kan man istället välja att anlita en mediabyrå – vilket brukar löna sig även om det blir en utgift också.

Lönsamt i längden

Att anlita en mediabyrå blir givetvis en extra utgift för företaget men oftast är det en väldigt bra investering. Med bra marknadsföring är chansen stor att man ökar sina intäkter och med rätt kompetens och kunskaper kan man nå ut till målgruppen på ett mer effektivt sätt. I bästa fall tillkommer dessutom ännu fler kunder. Och vem vill inte öka försäljning och intäkter?

En mediabyrå kan bland annat sköta om följande:

  • Sociala medier
  • Hemsida
  • Reklamkampanjer
  • Sökmotoroptimering

Viktig tid kan läggas på annat

En annan bra sak med att anlita en mediabyrå är att du som företagare kan släppa ett ganska stort och omfattande moment och istället lägga tiden på den du är bra på – att driva ditt företag.

Även om man såklart har ett nära samarbete med den byrå man valt att anlita så kommer mycket väderull tid att sparas. Dessutom uteblir det nödvändiga besväret, om man nu tillhör en av dom som tycker att sociala medier och annan marknadsföring hör dit.

En mediabyrå jobbar med långsiktiga strategier

En bra mediabyrå jobbar i regel långsiktigt, vilket gör att det finns en plan idag men också för framtiden. För att lyckas med digital marknadsföring är det viktigt att ha koll på det senaste, vilket en professionell byrå har.

Det som fungerar idag kommer inte nödvändigtvis göra det imorgon och det gäller alltså att man hänger med och anpassar sig hela tiden, både vad gäller sökmotoroptimering, reklamkampanjer och allt annat som hör till.

Det blir rätt

Erfarenhet, kompetens, kunskap och strategier. För att sammanfatta alla ovan nämnda punkter är det helt enkelt viktigt att alla delar sköts på rätt sätt för att det ska göra nytta över huvud taget.

Att lämna över arbetet till någon som vet hur allt bör gå till är inte bara bekvämt – utan det kommer garanterat att bli rätt och bra också. Förmodligen bättre än att sköta det på egen hand.

Skor

Skor från Ecco

När det kommer till ytterkläder så är det inte riktigt läge att vara snål. Både på grund av att det är kläder och accessoarer som man lär använda väldigt ofta, antagligen dagligen, vilket gör att man har en tendens att annars snabbt och lätt kan tröttna på kläderna men också för att de behöver kunna motstå mycket slitage och fungera i olika väder och i olika situationer. Därför är det rekommenderat att man lägger lite mer pengar på dessa varor och snarare ser dessa köp som ett slags investering. Detta gäller inte minst sagt för skor.

En kombination av hög kvalitet och stil

Något som Ecco länge har varit kända för är att de är väldigt bra på att kombinera bra, fotriktiga skor av mycket hög kvalitet med en träffsäker och modern stil. Oavsett om man behöver ett par nya skor till sitt nya jobb, ett par klackar till ett bröllop, ett par praktiska kängor till nästa fjällvandring eller helt enkelt bara ett par loafers till vardagen, så har Ecco någonting att erbjuda alla sina kunder. Med en förmåga att sammanföra hög komfort med ett avslappnat lyx gör Ecco skor sina kunder redo att möta alla typer av väder, säsonger och tillfällen.

Skoproduktion med ansvar

För skoföretaget Ecco är det en självklarhet att det följer med en hel del ansvar, när man producerar varor så som skor och när man dessutom har rätt mycket inflytande inom skoindustrin så som Ecco faktiskt har. Därför arbetar man mycket med att se till så att produktionen sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt, från början till slut. Det inkluderar alla steg av processen från den stund då den första skissen av en sko ritas upp till dess att den färdiga skon är på plats i en butik, tillgänglig för kunder att köpa den. För att sammanfatta så innebär det allting inom design, utveckling, produktion och försäljning. Ecco är faktiskt det enda stora skoföretaget i världen som helt och hållet både äger och sköter sina egna produktion- och återförsäljningsfaciliteter. Sådana faciliteter inkluderar de fabriker där läder färgas, och skorna tillverkas. På Ecco vill man att det ska synas på de färdiga skorna att de är producerade med en stor passion.