Info

Genom att renovera din trappa kan du göra mycket för hemmets utseende i stort. Detta gäller oavsett om det rör sig om en trappa utomhus eller inomhus. Det är till exempel väldigt populärt att installera ett trappräcke i smide. Här berättar vi varför dessa räcken har blivit så populära!

Som du kanske känner till är ett trappräcke i smide ett räcke till en trappa i smidesjärn. Det kan anpassas till att passa såväl raka trappor som spiraltrappor och vinkeltrappor. Tack vare det gedigna hantverket och materialets kvalitet står ett sådant räcke ofta emot tidens tand väldigt bra.

Men hur kommer det sig då att dessa trappräcken har blivit väldigt populära? Det finns ju trots allt så många andra varianter av räcken att välja mellan på marknaden.

Därför har det blivit populärt med trappräcke i smide

Precis som andra räcken är det viktigt att ett trappräcke är säkert. Därför är det viktigt med noggrann mätning och hög kvalitet på produkten. Detta får du när du installerar ett trappräcke i smide och ett sådant räcke har bland annat följande fördelar:

  • Hållbarhet. Räcket behöver vara hållbart och uppfylla diverse säkerhetskrav.
  • Stabilitet. Ett räcke i smidesjärn kan du luta dig mot i alla möjliga vinklar utan att det ger vika.

Detta är två av många anledningar till att dessa trappräcken har blivit så populära på senare år. Räckena är tidlösa och ger ett sofistikerat intryck och en välkomnande känsla. Dessutom är de inte bara tidlösa utan även väldigt mångsidiga. Till råga på allt är de hållbara och kan användas i princip var som helst, även utomhus. Därför har många fått upp ögonen för dessa trappräcken och valt att installera dem på olika ytor.

Ett trappräcke i smide gör sig lika bra i hemmet som på ett företag. Dessa räcken passar alla ytor och inredningsstilar. Denna mångsidighet har gjort att de på senare år har blivit allt mer populära.

Kontakta din lokala leverantör av trappräcken för att få mer information om dessa tidlösa räcken. Kanske kommer ett sådant räcke att pryda en trappa i ditt hem inom kort, antingen invändigt eller utvändigt?

Info

Pelle Thörnberg är för vissa en känd, och för andra en okänd, föreläsare. Han har arbetat både med tv, radio och tidningar och driver idag eget företag inom bland annat medieträning och som föreläsare. Men vad gör egentligen en sådan, och vad handlar just hans föreläsning om? Svaren på dessa frågor finns att hitta i texten nedan.

Vad gör en föreläsare?

Dom flesta vet vad en föreläsare är – en person som berättar om något, ofta inom ett specifikt ämne eller område, inför en publik som är intresserad av att lyssna på just det. Det finns inte direkt någon utbildning för att bli eller för att få kalla sig för föreläsare men däremot är det en klar fördel att kunna uttrycka sig väl i just tal. Man behöver ha förmågan att fånga och intressera sin publik och vad man pratar om kan vara allt mellan himmel och jord. En del föreläser om sin egen livshistoria, om erfarenheter från livet eller yrkeslivet. Andra pratar om helt andra saker och det viktigaste är egentligen att man har något intressant att bjuda på och att det finns personer som är villiga att lyssna.

En del föreläsare reser land och rike runt och möter en ny publik ofta, medan andra bara gör det vid något enstaka tillfälle. Det finns egentligen inget rätt och fel inom det här området, vilket gör det hela väldigt spännande. En annan förutsättning för att lyckas är såklart att man är bekväm och trivs med att prata inför en större skara människor, vilket långt ifrån alla gör.

Pelle Thörnberg föreläser om….

Pelle Thörnberg är som sagt en både känd och okänd medieprofil som arbetat bland annat inom TV och radio. Har arbetar med media än idag fast på ett annat sätt där han erbjuder tjänster inom:

  • Föreläsning
  • Medieträning
  • Som moderator

Föreläsningen är som sagt en medieföreläsning där han pratar om egna erfarenheter och tar upp exempel där kända personer både lyckas och misslyckats framför kameran och i olika intervjuer. Han bjuder även på filmexempel från ovan nämnda, där man kan dra lärdom av dom som lyckats och fnissa åt dom som kanske inte riktigt gjorde en lika bra prestation.

Just denna föreläsning kan vara rolig att delta i för alla som intresserar sig av media. Pelle bokas ofta som föreläsare och medietränare i ett och alla kontaktuppgifter finns att hitta på hans hemsida.

Info

Ugl utbildningar har funnits och använts under en lång tid – faktum är att dom har sitt ursprung i USA och den amerikanska armén. I Sverige har utbildningarna använts sedan 70-talet och är en av dom mest populära.

Med tiden har den såklart gjorts om och utvecklats men grundidén och syftet är densamma – utbildning av grupp och ledare, vilket förkortningen ugl står för. Men var finns dom, och hur hittar man en om man vill delta?

Var finns utbildningen?

Ugl utbildningar ges i regel löpande och finns att tillgå runt om i nästan hela landet. För den som funderar på att delta är det alltså sällan ett problem att hitta en i närheten och bra att veta är att dessa kurser alltid ges i internatform. Så även om det är ett par mil till närmsta kursgård så kommer det bara innebära en resa dit och en hem, eftersom man stannar på gården från kursstart till avslut, vilket innebär 5 dagar. Nedan följer några exempel på städer där man kan hitta ugl utbildningar:

  • Halmstad
  • Sundsvall
  • Stockholm
  • Jönköping

Hitta ugl utbildningar

Det enklaste sättet att hitta planerade ugl utbildningar är att söka på nätet. Det finns samlingssidor som listar alla orter och tillfällen och man brukar dessutom genomföra bokningen av kursen direkt på nätet. Där man kan också se information kring kurserna på dom olika orterna, så som vilken kursgård man kommer att vistas på, vilka som kommer att leda utbildningen samt hur mycket det kostar.

Med andra ord kan man samla på sig all den information man behöver inför ett deltagande direkt i sin mobil, surfplatta eller dator – och sedan genomföra bokningen om det känns som att både plats, pris och tillfälle är rätt.

Mer om ugl

Ugl står för utbildning av grupp och ledare och leds alltid av två certifierade utbildare från Försvarshögskolan. Vid varje utbildningstillfälle deltar mellan 8–12 personer, där inga av deltagarna känner varandra sedan tidigare.

Deltar man i kursen är det viktigt att kunna lämna både arbete och privatliv hemma eftersom man får ut mer av utbildningen om man kan gå in i den till 100%. Gör man det kan man räkna bland annat med att bli bättre på konflikthantering, på att ge och ta feedback, samt förstå hur människor fungerar och arbetar i grupp.

Info

Genom att gå en distansutbildning kan du inte bara nå dina personliga utbildningsmål. Du får även möjligheten att tillskansa dig nya kunskaper som kan gynna dig i din karriär. För att kunna slutföra en distansbaserad utbildning behöver du bekanta dig med digitala verktyg för lärande. Dessutom kommer du att kommunicera digitalt vilket idag är väldigt vanligt att man gör i många företag runt om i världen. Så genom att utbilda dig på distans kan du på flera sätt förbereda dig för det kommande arbetslivet.

Ett exempel på ämnen som du kan utbilda dig inom är förstås data och IT. Men du kan även välja att gå en distansutbildning inom ekonomi, försäljning, hälso- och värdegrundsarbete, kundvård och service, LEAN och förbättringsarbete samt mycket annat. Det finns i princip en distansbaserad utbildning för varje ämnesområde. Genom att gå en sådan kommer du samla på dig värdefull kompetens och kunskap.

Gå en distansutbildning för att bli mer självgående

Några av de fördelar som du kanske inte spontant förknippar med en distansutbildning är att du:

  • blir mer självgående och driven
  • utvecklar en förmåga att tänka kritiskt
  • breddar ditt perspektiv

Vad gäller att bli mer driven och självgående är detta egenskaper som du tvingas utveckla när du går en utbildning på distans. I en onlinebaserad läromiljö behöver du nämligen bli skicklig på tidshantering och att kunna motivera dig själv att utföra studieuppgifter. Till exempel behöver du sätta upp deadlines för dig själv och uppnå dessa under dagens lopp. Detta kommer du att ha mycket nytta av senare i din karriär när du ska hantera olika projekt.

Du kommer också att utveckla din förmåga till kritiskt tänkande. Detta kan även sker under mer ordnade former genom lektioner men även individuellt i din egen studiemiljö. En distansutbildning sker nämligen mer i din individuella takt och ställer höga krav på att du motiverar dig själv att lära. Därmed behöver du fatta fler beslut och ställs inför olika utmaningar som du behöver övervinna. Detta gör att du lär dig att tänka kritiskt vilket är värdefullt för dig som såväl student som i rollen som anställd.

Info

Vad gör egentligen en interim CFO? Och vilken utbildning krävs för att bli det? I den här texten sammanställer vi ett par vanliga frågor och svar kring jobbet.

Vad innebär interim CFO?

CFO står för Chief Financial Officer och är den som har huvudansvaret för finanserna i ett bolag. Interim CFO innebär att man hyr in ledaren tillfälligt. Det är inte ovanligt att företag hyr in specialister och ledare under en begränsad period vid olika tillfällen – till exempel under rekrytering, eller när ordinarie personal av en eller annan anledning behöver vara borta från jobbet en tid.

Krävs det någon utbildning?

Det finns inga formella krav för att bli interim CFO, men de allra flesta har någon form av högre ekonomisk utbildning. Inte ovanligt är civil- eller högskoleekonomer med inriktning eller påbyggnad mot företagsekonomi. Den som tidigt vill börja bana väg för en karriär som CFO kan gå ekonomiprogrammet redan på gymnasiet.

Vad är fördelen med att vara interim?

En interim CFO kan med sin erfarenhet ofta bidra väl till den organisation han eller hon kliver in i. Som utomstående är det enklare att komma med nya infallsvinklar och lösningar på olika problem. Att identifiera gamla och negativa mönster är inte sällan lättare för någon som kan se på saken med andra ögon.

Möjligheten till förändring kan dessutom stärkas av att en interim CFO inte är lika påverkad som en fast anställd av den interna politiken på företaget. Det här bäddar för ett tankesätt där man med lätthet kan utgå ifrån vad som är bäst för medarbetarna och företaget på lång sikt.

Vilken är den viktigaste egenskapen en CFO bör ha?

Är man CFO är man högt uppsatt på ett företag och rapporterar direkt till Vd:n. Att man klarar av arbetet ställer krav på god erfarenhet av och kännedom inom ekonomi i största allmänhet. Följer gör några exempel på egenskaper som en CFO bör ha:

  • Analytisk. Att ta viktiga ekonomiska beslut kräver en god analytisk förmåga. Det här gäller kanske i synnerhet när det handlar om större bolag.
  • Goda ledaregenskaper. Goda ledaregenskaper gör jobbet betydligt enklare. I en ledande position är man ansvarig för att engagera och ta hand om medarbetarna på bästa möjliga vis.
  • Goda kommunikativa förmågor. Goda kommunikativa förmågor skapar förtroende, gör det lättare att lära av andra och i allmänhet ”ta” människor på ett bra sätt.
Marknadsföring

Reklampennor med tryck är ofta ett stående inslag hos både stora och små företag. Det är ett bra sätt att göra reklam och dessutom är det inte särskilt dyrt – åtminstone inte om man jämför med andra marknadsföringsmetoder. För att göra en extra bra affär finns dock några saker att tänka på – vilka det är kan du läsa mer om här!

Välj miljövänliga reklampennor med tryck

Pennor med tryck må vara ett bra sätt att göra reklam på, men tyvärr är det inte så miljövänligt. Många av dom billiga (och vanliga) modellerna massproduceras och är tillverkade i plast men det finns faktiskt bättre alternativ. Både som företagare och privatperson är det viktigt att tänka på miljön och ett sätt att dra sitt strå till stacken som företagare är att välja miljövänliga alternativ när det är dags att köpa reklampennor med tryck.

Hur gör man då det? Jo, man letar upp en leverantör som erbjuder miljövänliga reklampennor med tryck. Det finns, och dom erbjuder bland annat pennor tillverkade av:

  • Papp
  • Trä
  • Återvunnet material

Man behöver inte göra avkall på vare sig kvalitet eller något annat när man väljer miljövänliga alternativ – snarare tillkommer fler fördelar. Det är heller inte speciellt mycket dyrare att välja en penna i till exempel trä istället för plast, vilket gör det hela till en bra affär i dubbel bemärkelse. Vad gäller trycket så fungerar det på samma sätt som vanligt – du bestämmer hur det ska utformas och det trycks sedan på pennorna så på den punkten finns inga konstigheter.

Lägg stora beställningar

Reklampennor med tryck är sådant som går åt – företagare använder dessa pennor själva men det är också vanligt att ge bort pennor vid alla möjliga typer av tillfällen. Istället för att beställa lite och ofta, vilket både blir dyrare och sämre för miljön, är det lika bra att göra större beställningar.

Så länge du inte planerar att ändra företagsnamn, – logga eller något annat som kan göra att själva tycket blir missvisande finns egentligen ingen anledning att lägga små beställningar. Dina reklampennor med tryck kommer garanterat att gå åt förr eller senare och det är alltid bra att ha ett ordentligt lager att ta ifrån inför mässor, konferenser och andra evenemang och tillställningar.

Personlig assistans

För den som arbetar inom personlig assistans, som just personlig assistent, innebär yrket inte helt sällan arbete förlagt under dygnets alla timmar. Det kan givetvis skilja sig beroende på brukarnas behov men att arbeta endast dagtid under måndag till fredag är inte särskilt vanligt även om det förekommer.

Med dessa så kallade obekväma arbetstider kommer också lite extra klirr i kassan, i form av ob-ersättning. Här kan du läsa mer om arbetstider och hur ersättningen generellt ser ut för den som arbetar i branschen. Ser mer om personlig assistans på assistansförmedling.se.

Varierande arbetstider inom assistanssektorn

Personlig assistans kan ske dygnet runt och det finns många brukare som också har behov av det. Med dygnet-runt assistans finns en eller flera assistenter på plats under dygnets alla timmar, även under natten, och det är något man får räkna med om man vill arbeta inom just personlig assistans.

När det gäller nattjobb förekommer både vaken och sovande natt och allt beror såklart på brukarens behov. Vid sovande natt är det inte ovanligt att assistenten arbetar ett helt dygn, medan man vid vaken natt i regel kommer på kvällen och går hem på morgonen.

Dags-, och kvällsarbete är också vanligt lika väl som arbete på helger och storhelger. Generellt finns ett rullande grundschema där brukarens alla timmar är fördelade. Eftersom behovet och ersättningen kan förändras över tid så kan även schemat behöva förändras – att arbeta inom personlig assistans kräver alltså en del flexibilitet.

Exempel:
Låt säga att du ska börja arbeta som personlig assistent hos en brukare som är beviljad assistans dygnet runt. Då kanske du börjar din vecka med att jobba två dagspass mellan kl 8-16. Därefter har du en ledig dag, för att sedan börja jobba igen kl 11 på torsdagen. Du jobbar då till klockan 21 då nattpersonalen kommer och när helgen är kommen är det din tur att jobba natt mellan kl 21-08 under hela helgen.

Ob-ersättning inom personlig assistans

Eftersom man inom personlig assistans arbetar både kvällar, nätter och helger får man ersättning för ob – obekväm arbetstid. Exakt vad summorna ligger på kan skilja sig beroende på olika kollektivavtal, men ser ut ungefär enligt följande:

  • Vaken natt – gäller från 22.00 – 06.00 och ger ca 45 kronor extra per timme
  • Kväll vardag – gäller mellan 19–22 och ger ca 23 kronor extra per timme
  • Helg – gäller från fredag 19.00 till och med måndag klockan 06.00 och ger ca 55 kronor extra per timme
  • Storhelg (röda dagar) – ger ca 109 kronor extra per timme
Konstruktionsritningar

Hitta bygghandlingar och konstruktionsritningar i Stockholm

Den som vill ha tag på konstruktionsritningar i Stockholm kan få det enkelt genom kommunens hemsida. Det finns i den relativt nya tjänsten e-bygg, där du bland annat hittar tomtkartor och detaljplaner förutom just konstruktionsritningar.

Konstruktionsritningar i Stockholm – så gör du för att hitta dem

Först behöver du logga in på Stockholm kommuns hemsida, till e-bygg, med e-legitimation. Väl inloggad kan du söka under Söka ärenden. I första hand är det bäst att söka på bara diarienummer eller fastighetsbeteckning. Om du inte har någon av de uppgifterna kan du söka på adress. Sedan kan du se alla ritningar i ett ärende.

För att se övriga handlingar i bygglovsärenden behöver du vara på plats på stadsbyggnadsexpeditionen. Där finns datorer som du kan låna, och du kan också få hjälp av personal om så behövs.

Vad kan man hitta i arkiven?

Här finns information om byggärenden ända tillbaka till år 1713. Det finns fastighetsbildningsförrätningar från år 1943 och samtliga diarieförda ärenden från 1997. Den som är nyfiken och intresserad kan hitta mängder av information kring byggärenden här.

Beslutsgrundande konstruktionsritningar och andra handlingar finns enbart för avslutade eller/och arkiverade ärenden. Sedan en kort tid tillbaka skannar man samtliga beslutshandlingar i ärenden som rör bygglov. För att ta del av övriga handlingar krävs ett besök till stadsbyggnadsexpeditionen. Stockholm stad garanterar inte att alla ritningar i ett givet ärende syns på hemsidan. För att vara säker på att se alla tillgängliga dokument krävs ett besök till stadsbyggnadsexpeditionen.

Frågor och svar

  • Vilka handlingar diarieförs i ett givet ärende?

Alla handlingar som kommunen skickar eller får in diarieförs. Det gäller även handlingar som färdigställts eller justerat på annat sätt. Det är dock inte allt som diarieförs – handlingar som kan anses vara av tillfällig eller liten betydelse är exempel på det.

  • Jag ser en PUL-symbol. Vad betyder det?

En PUL-symbol innebär att det finns personuppgifter i dokumentet. Kontakta stadsbyggnadsexpeditionen för mer information.

  • Är alla konstruktionsritningar i Stockholm offentliga?

Som regel är konstruktionsritningar i Stockholm och i övriga Sverige allmänna handlingar, även om det kan finns undantag. Som regel kan du titta på grannens eller andra byggnaders bygglovsritningar om du vill. Att begära ut allmänna handlingar är en del av offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen – och Stockholm stad ska skyndsamt ta fram efterfrågade kopior.

Kommunikation

Digital marknadsföring är numera inget nytt eller okänt begrepp – dom flesta har kommit i kontakt med det på ett eller annat sätt. Som företagare, stor som liten, finns många anledningar att satsa på denna marknadsföring, även om det kommer innebära nya kostnader. Chansen att det lönar sig i längden är nämligen stor – du kan både lyckas snärja nya kunder och öka din försäljning. Se vidare om digital marknadsföring.

Digital marknadsföring ger dig fler kunder

En av dom stora anledningarna att satsa på digital marknadsföring, och troligen och den främsta anledningen till att många redan gör det, är att det med stor sannolikhet kommer att ge fler kunder. Detta fungerar både för företag som säljer produkter och tjänster och har visat sig effektivt för dom allra flesta.

Intäkterna ökar

Med fler kunder kommer också ökade intäkter. Nya kunder handlar varor eller tjänster och det ger dig klirr i kassan. Denna punkt och den ovan hänger givetvis ihop och detta är för dom flesta det främsta målet med att investera i marknadsföring. Ett annat mål är såklart också att sticka ut bland konkurrenterna och få besökare och kunder att välja just ditt företag och de produkter som erbjuds.

Du når direkt till din målgrupp

Din målgrupp är troligen också dina främsta kunder och bara det är en anledning att satsa fullt ut för att nå dom fördelar som kommer av digital marknadsföring. Med hård konkurrens är det viktigt att visa att man finns och vad man erbjuder och det finns flera smarta knep för att nå just sin målgrupp:

  • Annonser på andra hemsidor
  • Annonser i sociala medier
  • Nyhetsbrev som skickas vis e-post

Med reklamannonser, meddelanden och kampanjer kan du väcka nyfikenhet hos både nya och gamla kunder. Och ja, det kostar pengar att göra framgång av digital marknadsföring men som tidigare nämnt är det också något som lönar sig för dom allra flesta som provar.

Det bästa är såklart att ta hjälp av någon som är expert inom området eftersom det kan vara svårt att styra alla delar själv samtidigt som man styr sitt företag eller verksamhet. Värt att veta är dock att den digitala marknadsföringen kan verka effektivt redan från dag ett så resultaten kan komma snabbt – och lika så dom nya kunderna och dom ökande intäkterna!

Outsourcing

Enklaste sättet att förklara fördelarna med att outsourca är att ge ett konkret exempel. I denna text väljer ”E-handels Elin” att outsourca sin kundtjänst och i exemplet visas tydligt fördelarna för henne.

Rätt kompetens på rätt plats

Elin vill att frågor som kommer in via hennes sociala kanaler ska besvaras relativt snabbt och att vissa uppdateringar ska läggas upp regelbundet. Hon är däremot inte själv intresserad av att göra detta och har inte heller kompetensen. Under ett halvår har hon valt att outsourca delar av hennes kundtjänst och därför kontaktar hon detta företag för att även få hjälp med Facebook, LinkedIn osv. Då företaget som har hand om hennes kundtjänst har personal med rätt kompetens kan uppdraget enkelt läggas på dem. Fördelen för Elin handlar alltså om att snabbt och enkelt få tillgång till kompetenta personer som snabbt kan lösa ett av hennes administrativa problem.

Outsourca för trygghet vid högsäsong

Som för många E-handlare är julen en extrem högsäsong för Elin. Ungefär hälften av hennes omsättning skapas under november och december. Med högtryck i E-butiken har hon inte lika mycket tid att ta hand om kundsupporten.

Under dessa månader väljer hon därför att outsourca delar av kundtjänsten till det företag som har hand om andra tjänster, som exempelvis sociala media. Under dessa månader får hon minst tre fördelar i att lägga ut kundtjänsten på ett externt företag.

  • Rörlig och flexibel kostnad
    Till skillnad mot att anställa innebär denna lösning en rörlig och flexibel kostnad. Elin köper bara in hjälpen de månader som det är högsäsong, alternativt att hon blir sjuk och behöver stöd. Oavsett så blir det en tydlig kostnad i förhållande till den hjälp hon får.

  • Bredd på öppettider
    Elin önskar även att kunderna ska kunna få chatmöjlighet samt svar på mejl även på kvällarna. Det är något hon själv inte har tid med att ta hand om. Därmed lägger ut denna service via outsourcing. Fördelen här sitter inte minst i den lägre kostnaden. Det kan vara flera företag som väljer att outsourca sin kundtjänst – mot samma kundtjänstpool. Detta förutsatt att det inte kommer in ärenden konstant.

  • Bredd på kompetens
    Ett ytterligare problem som blir löst är att hon kan få kundtjänst på flera olika språk. Hon berättar vilka språk som önskas och får ett team som har god kunskap inom dessa.