Personlig assistans

Är det svårt att byta assistansbolag?

Är det svårt att byta assistansbolag? Är det uppsägningstid? Hur gör jag? Här är svaren på de vanliga frågorna… Du är inte nöjd med den assistans du får – eller har flyttat till ny stad. Det finns flera orsaker till att vilja byta assistansbolag. Men svårt är det inte.

Är det svårt att byta personlig assistans?

Nej, det är inte svårt att byta assistansbolag. Vet du redan vilket bolag du vill byta till kan du kontakta detta bolag och få hjälp med det administrativa. Eftersom de får en ny kund är de ofta villiga att ta kontakt med ditt tidigare bolag för att hitta en så smidig övergång som möjligt. Vet du inte vilket bolag du vill byta till, bara att du vill ifrån nuvarande bolag, kan assistansförmedlare användas. Dessa företag arbetar som en mellanhand mellan assistansbolagen och de som är beviljade assistans. Du berättar vilka behov du har och förmedlaren hjälper dig att byta assistansbolag till något som möter dina behov. En tjänst som finansieras av de assistansbolag som är med i tjänsten.

Hur fort kan ett byte ske?

Det som främst tar tid är jämförelse av de bolag som finns och att bestämma sig. Har du bestämt dig behövs bara kontakt tas med det nya bolaget och papper skrivas. Sker jämförelse via assistansförmedlare kan man räkna med att bytet är genomfört på ett dygn. Däremot får man komma ihåg uppsägningstiden. Även om avtal är skrivet med det nya bolaget så betyder det inte att de kommer utföra assistansen från och med dagen efter.

Hur lång är uppsägningstiden för assistans?

Uppsägningstiden kan vara olika mellan olika bolag. Många har 3 – 4 veckor men kontrollera alltid detta innan avtal skrivs. Att ha lång uppsägningstid kan ställa till det ordentligt om du inte kommer överens med ditt bolag och vill byta anordnare så fort som möjligt.

Vilket assistansbolag ska jag byta till?

Vad är det du är missnöjd med hos nuvarande bolag? Ta med den erfarenheten när du ska byta assistansbolag och fundera över vilka andra faktorer som väger tungt. Det brukar alltid finnas en fördel att prata med andra som har assistans inom samma region för att få goda referenser. Vill du behålla dina assistenter bör du kontrollera om detta är möjligt hos det bolag du byter till.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *