Marknadsföring

3 tips för en bättre epostmarknadsföring

Epostmarknadsföring är både en populär och effektiv del av många företags marknadsföringsstrategier. Det är ett enkelt sätt att nå ut till många – men det krävs en del planering för att utskicken ska bli lyckade. Nedan följer tre tips för att lyckas med företagets epostmarknadsföring.

Planera utskicken

Epostmarknadsföring kan vara effektivt men för ett lyckat resultat krävs förstås en viss planering. Varje enskilt utskick bör planeras och här är ett tips att börja fundera på vad målet med mailet är. Det kan till exempel vara något av följande:

  • Lansering/uppvisnings av nya produkter
  • Erbjudande eller kampanj
  • Annan information av värde, till exempel en nyhet om företaget

Under planeringen av utskick är det också bra att fundera på hur innehållet ska se ut, för att fånga målgruppens intresse. Vilket typ av språkbruk ska användas, hur många / vilka bilder bör finnas med och så vidare. Även ämnesraden bör ägnas lite omtanke, så att den blir tilltalande för målgruppen / mottagarna.

Under planeringen kan det även vara värt att fundera på vilken veckodag som passar bäst för företagets e-postutskick. Här är det bra att prova sig fram för att se vilken dag som genererar högst öppningsfrekvens och flest klick. Kanske försvinner mailet i mängden om det skickas ut samma dag som många andra företag väljer att skicka sina mail.

Var personlig

Ett annat tips för att lyckas med företagets epostmarknadsföring är att göra utskicken personliga. Det går till exempel att lägga till mottagarens förnamn så att det första denne ser är ”Hej Anna”, ”Hej Erik” eller vad namnet nu kan tänkas vara.

Det finns statistik på att personliga brev har en högre öppningsfrekvens så det kan definitivt vara värt att satsa på. Bra att tänka på här är förstås att göra tester efter ändringarna, innan utskicken skickas till mottagarna.

Se till att innehållet är mobilanpassat

Drygt 97% av alla internetanvändare är aktiva via mail och dom flesta går säkerligen in och kollar av inkorgen åtminstone någon gång per dag. En stor del av internetanvändningen sker idag via mobiltelefoner och av den anledningen är det viktigt att se till att innehållet i företagets epostmarknadsföring är anpassat för just det.

Fördelar med epostmarknadsföring

Det finns flera fördelar med epostmarknadsföring, inte minst det faktum att det är ett enkelt sätt att nå ut till väldigt många personer. Det har dessutom visat siga vara effektivt – och dessutom är det billigt jämfört med andra marknadsföringsmetoder.