Webb

Olika typer av seo

Seo är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization”. I Sverige kallas det för sökmotoroptimering – men vad är det egentligen? Kort och gott kan man säga att det hela handlar om att optimera webbplatser så att dom blir attraktiva för sökmotorer så som Google, men också för att användarna av sidorna ska få en bra och trevlig upplevelse. Sökmotoroptimering kan delas in i olika delar, eller moment, som du kan läsa mer om här.

SEO

Onpage seo

En utav metoderna inom seo, eller sökmotoroptimering, är det som kallas för onpage – det vill säga det som besökaren kan se direkt på sidan med blotta ögat. Det är rubriker och texter – helt enkelt det innehåll som finns på sidan. Här är det viktigt med struktur och planering, det får inte vara för mycket text men inte heller för lite. Det är viktigt att fånga besökarnas intresse tidigt i en text och därför bör den vara informativ men också intressant.

Onpage är också viktigt för att nå ett bra resultat hos sökmotorerna – det är nämligen viktigt att dom förstår vad sidan handlar om. Innehållet bör alltså även vara tydligt och relevant.

Offpage seo

Offpage seo är ett annat moment som kan stärka en webbsidas trovärdighet. Detta genom att få länkar till sig både internt och externt. Ju fler (relevanta) länkar som riktas till en sida, desto större chans har man att hamna högre upp i sökresultaten. Sökmotorerna har dock i sin tur ett sätt att värdera dessa länkar, bland annat enligt följande:

  • Länkens placering i texten
  • Länkar från sidor med samma språk
  • Länkar från sidor med relaterat innehåll

Teknisk seo

Den tekniska biten är det många anser vara lite trist – det är inte direkt något man ser om man inte tänker på det. Här handlar det om användarvänlighet, till exempel att göra sidorna mobilanpassade. Men också att se över och optimera en sidas laddhastighet, att identifiera och åtgärda fel samt annat som har med sidans tekniska egenskaper att göra.

Varför är SEO bra?

Seo är ett sätt att marknadsföra sig på och för att få mer trafik till en specifik webbplats. Det kan verka som en hel vetenskap, vilket det förvisso också är, men det är värt att satsa antingen sin egen tid eller pengar på bra seo. I det långa loppet får man fler besökare till sidan, vilket ofta leder till ökade intäkter, oavsett om man säljer produkter eller tjänster.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *