Trender inom webbdesign

Webbdesign förändras ständigt och de första hemsidorna som skapades i början av 90-talet ser knappast ut som hemsidorna idag. Man kan till och med se stora skillnader mellan hemsidor som skapats med fem år mellan sig. Varje år dyker det upp nya trender samtidigt som koderna ständigt utvecklas och nya möjligheter för design. Hemsidor görs ständigt smartare, snyggare och användarvänligare. Här har vi listat några av koncepten inom webbdesign som har blivit till trender.

Scrollsidor

Scrollsidor är hemsidor där all information presenteras på en och samma sida. Dessa sidor innehåller oftast många grafiska delar, till exempel bilder och animationer för att skapa en helthetsdesignen som inte bara består av text. Eftersom scrollsidor bara består av en sida måste man jobba mycket visuellt för att få den att se snygg ut och användarvänlig. Scrollsidor används för att skapa en mer interaktiv hemsida, ofta med en historia som succesivt utvecklas.

Hamburgarmeny

Menyer som inte visar alla menyval förutom om du trycker på en av optionerna kallas hamburgarmenyer. Det är menyer som jobbar med kategorier och inom dessa kategorier finns flera möjligheter. Dessa möjligheter visas dock inte alltid för besökaren, bara om man trycker på kategorin. Den delen som inte alltid visas kallas hamburgaren. Det är viktigt att behålla de viktigaste kategorierna, det vill säga menyvalen synliga för att besökaren ska förstå att det överhuvudtaget finns en meny.

Rutnät

Rutnätsdesign innebär ett rutnät av bilder eller inlägg. Det har visat sig vara användbart för att visa så mycket innehåll på ett snyggt och organiserat sätt som möjligt. Designen fungerar bäst när användaren ska scrolla sig igenom många bilder eller inlägg. En sådan design kan passa därför till exempel för företag som vill presentera sina produkter på sin hemsida.

Ikoner och animationer

Ikonbaserad design bygger på att använda sig av olika ikoner, precis som namnet säger. Detta gör hemsidan tydligare, hjälper till i navigationen i hemsidan och förtydligar budskap. Dessutom ser det väldigt snyggt ut! För att dra till sig besökarens uppmärksamhet börjar allt fler hemsidor innehålla animationer, det vill säga bilder som rör sig. Det krävs dock finess och hårt arbete för att det ska se bra och naturligt ut.

Stor bild med slagkraftig rubrik

Allt fler företag jobbar med att framkalla känslor hos besökaren med hjälp av deras hemsida. Känslan ska symbolisera var företaget står för och vad för typ av produkt eller tjänst det är. För att skapa denna känsla jobbar företagen med stora bilder som bakgrund och slagkraftiga rubriker i förgrunden.

  • 5 april, 2017