Info

Frågor och svar om interim CFO

Vad gör egentligen en interim CFO? Och vilken utbildning krävs för att bli det? I den här texten sammanställer vi ett par vanliga frågor och svar kring jobbet.

Vad innebär interim CFO?

CFO står för Chief Financial Officer och är den som har huvudansvaret för finanserna i ett bolag. Interim CFO innebär att man hyr in ledaren tillfälligt. Det är inte ovanligt att företag hyr in specialister och ledare under en begränsad period vid olika tillfällen – till exempel under rekrytering, eller när ordinarie personal av en eller annan anledning behöver vara borta från jobbet en tid.

Krävs det någon utbildning?

Det finns inga formella krav för att bli interim CFO, men de allra flesta har någon form av högre ekonomisk utbildning. Inte ovanligt är civil- eller högskoleekonomer med inriktning eller påbyggnad mot företagsekonomi. Den som tidigt vill börja bana väg för en karriär som CFO kan gå ekonomiprogrammet redan på gymnasiet.

Vad är fördelen med att vara interim?

En interim CFO kan med sin erfarenhet ofta bidra väl till den organisation han eller hon kliver in i. Som utomstående är det enklare att komma med nya infallsvinklar och lösningar på olika problem. Att identifiera gamla och negativa mönster är inte sällan lättare för någon som kan se på saken med andra ögon.

Möjligheten till förändring kan dessutom stärkas av att en interim CFO inte är lika påverkad som en fast anställd av den interna politiken på företaget. Det här bäddar för ett tankesätt där man med lätthet kan utgå ifrån vad som är bäst för medarbetarna och företaget på lång sikt.

Vilken är den viktigaste egenskapen en CFO bör ha?

Är man CFO är man högt uppsatt på ett företag och rapporterar direkt till Vd:n. Att man klarar av arbetet ställer krav på god erfarenhet av och kännedom inom ekonomi i största allmänhet. Följer gör några exempel på egenskaper som en CFO bör ha:

  • Analytisk. Att ta viktiga ekonomiska beslut kräver en god analytisk förmåga. Det här gäller kanske i synnerhet när det handlar om större bolag.
  • Goda ledaregenskaper. Goda ledaregenskaper gör jobbet betydligt enklare. I en ledande position är man ansvarig för att engagera och ta hand om medarbetarna på bästa möjliga vis.
  • Goda kommunikativa förmågor. Goda kommunikativa förmågor skapar förtroende, gör det lättare att lära av andra och i allmänhet ”ta” människor på ett bra sätt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *