Att ett företag outsourcar vissa uppgifter är inget ovanligt idag. Ibland är det helt enkelt det mest kostnadseffektiva och mest praktiska sättet att lösa ett problem på. Fördelarna är många. Du som står och väger, kan kanske lättare fatta ett beslut efter att du har läst mer om fördelarna. Med det sagt kan det givetvis finnas nackdelar också – men här fokuserar vi mest på det som är bra.
1. Kostnadseffektivt
Det här är den mest uppenbara fördelen med outsourcing. Att lägga ut uppgifter, som inte kan anses vara en del i företagets kärnverksamhet, kan potentiellt möjliggöra stora besparingar.
Med det sagt behöver billigt inte nödvändigtvis innebära lägre kvalitet. Skillnaderna i löner gör det möjligt att ha en välbetald kundtjänst (till exempel) i en annan del av världen. För dig som bor i Västvärlden är det dock fortfarande stora besparingar som kan göras, samtidigt som det också är en bra affär för företaget du outsourcar till.
2. Ökad effektivitet
Genom outsourcing kan du få en extern aktör med stor erfarenhet och kompetens inom det område du söker arbetskraft. Även om ni själva skulle ansvara för tjänsten, kan det bli svårt att matcha effektiviteten som mångårig erfarenhet ger. Om företaget du outsourcar till har god kompetens, kunskap och erfarenhet inom området, bäddar det för en lyckad affär för alla parter.
3. Fokusera på kärnverksamheten
En annan uppenbar fördel som outsourcing ger är att ni kan fokusera på ert företags kärnverksamhet. Att kunna lägga ut vissa uppgifter på andra aktörer gör det möjligt för er att bli ännu bättre på det ni gör. Med besparingarna skapas dessutom ytterligare rum för investeringar.
4. Arbete dygnet runt
Att det finns stora skillnader i tidszoner kan vara någonting positivt. Outsourcar du till ett land i till exempel Sydostasien, är det många timmar som skiljer. Det här gör det möjligt att ge en uppgift till företaget, som kan jobba på den medan du sover. När du vaknar och går till jobbet nästa morgon är uppgiften redan klar.
Potentiella nackdelar
Samtidigt som det finns många positiva aspekter med outsourcing, finns det givetvis en del negativa saker också. Till exempel:
- Risk för att exponera känslig information till tredje part.
- Dolda kostnader i kontrakt.
- En aktör som arbetar med många olika företag, vilket kan leda till dålig fokus på just dina uppgifter.