Villaägare

Så inreder du ett attefallshus

Ett attefallshus må vara litet men genom att inreda det på ett smart sätt går det att få plats med otroligt mycket. Det finns till och med dom som bor i dom små husen permanent och lyckas få plats bad kök, bad och andra nödvändigheter. Med bra planering och smarta lösningar går det kort och gott att få till riktigt bra ytor – med plats för det mesta.

Sovplatser i ett attefallshus

Många väljer att ha en eller flera sovplatser i sina attefallshus – till exempel för långväga gäster. Här finns flera bra alternativ och om huset fortfarande är i planeringsstadiet så kan den här punkten vara värd att fundera lite extra kring.

Att bygga ett sovloft är en vanlig och populär lösning som ger sovplats utan att behöva göra avkall på något annat. Ska huset däremot användas främst som ett slags gästrum kanske det inte behövs så mycket annat än en dubbelsäng.

Andra bra lösningar för att få in sovplatser i ett attefallshus är:

  • Bäddsoffa
  • Våningssäng
  • Tältsängar / luftmadrasser

Tältsängar eller luftmadrasser ger kanske inte den bästa komforten men brukar duka fint att sova i en eller ett par nätter. Fördelen är att dom enkelt kan stuvas undan när dom inte används.

Förvaring

Förvaring är alltid bra och så även i ett attefallshus. Oavsett om det ska användas som gästhus, tillhåll för tonåringarna, kontor eller något annat så är det alltid skönt att kunna stuva undan vissa saker. Här är ett bra tips att välja grunda skåp i stället för djupa, för att spara så mycket yta som möjligt. Utnyttja i stället takhöjden och se till att till exempel skåp byggs hela vägen upp.

Om det finns ett kök är öppen förvaring ett bra alternativ, då det ger en känsla av rymd. Även för böcker, dekorationer och annat är enkla, öppna hyllor ett bra val.

Välj möbler med omsorg

Stora möbler på liten yta, som är ju är i ett attefallshus, är inte att rekommendera – dom tar inte bara mycket plats utan påverkar även känslan. Välj möbler i lämplig storlek och se gärna till att det finns gott om luft runt omkring. Ett tips är att välja runda bord i stället för kantiga – det ger en illusion av mer rymd. Klappstolar kan också vara en bra lösning då dom enkelt kan fällas ihop till liten storlek om ytan behöver användas till annat.

Info

Snäppramar i olika storlekar är ofta väldigt prisvärda

Det finns få saker här i världen som är lika förtretliga som då du behöver ta en perfekt upphängd ram ner från väggen när du ska byta affisch. Det är trots allt väldigt omständigt och onödigt krångligt att göra detta för att sedan hänga upp ramen på väggen igen. Detta dock någonting som du kan undvika genom att införskaffa snäppramar i olika storlekar. Dessa ramar låter dig nämligen öppna upp ramen när du vill byta affisch. På så vis slipper du ta ner och sätta upp ramen om och om igen!

Snäppramar i olika storlekar är mångsidiga och prisvärda

Visste du att en snäppram är en av de typer av ramar som är allra mest mångsidiga och prisvärda? Detta när det kommer till ramar som kan användas för att rama in allt från affischer och foton till skyltar av olika slag. Därför bör ditt företag investera i snäppramar i olika storlekar för att på ett bra sätt rama in det skyltmaterial som ni har att visa upp för omvärlden!

Det finns dock flera olika varianter att välja bland, såsom:

  • Ramar för väggmontering. En av de mest användbara varianterna som finns är de snäppramar i olika storlekar som är avsedda att monteras på en vägg. Även inom denna kategori finns det dock flera varianter, med allt från enklare och billigare ramar till lite mer avancerade och påkostade sådana.
  • Ramar för placering på bord eller bänkar. Denna typ av snäppram är tänkt att placeras på ett bord eller en bänk. Genom att göra detta kan du på ett effektivt sätt marknadsföra de olika budskap som ditt företag vill kunna nå ut med till omgivningen.

Allra helst bör du förstås investera i bägge av dessa varianter för att på så vis maximera exponeringen av de budskap som du vill marknadsföra!

Se till att köpa en ram i rätt storlek utifrån din affisch

När du överväger att införskaffa sådana här ramar bör du tänka på att det finns flera olika storlekar på ramarna. Därmed kan du enkelt hitta den perfekta ramen till just din affisch, alldeles oavsett hur stor eller liten affischen ifråga är!

Marknadsföring

3 tips för en bättre epostmarknadsföring

Epostmarknadsföring är både en populär och effektiv del av många företags marknadsföringsstrategier. Det är ett enkelt sätt att nå ut till många – men det krävs en del planering för att utskicken ska bli lyckade. Nedan följer tre tips för att lyckas med företagets epostmarknadsföring.

Planera utskicken

Epostmarknadsföring kan vara effektivt men för ett lyckat resultat krävs förstås en viss planering. Varje enskilt utskick bör planeras och här är ett tips att börja fundera på vad målet med mailet är. Det kan till exempel vara något av följande:

  • Lansering/uppvisnings av nya produkter
  • Erbjudande eller kampanj
  • Annan information av värde, till exempel en nyhet om företaget

Under planeringen av utskick är det också bra att fundera på hur innehållet ska se ut, för att fånga målgruppens intresse. Vilket typ av språkbruk ska användas, hur många / vilka bilder bör finnas med och så vidare. Även ämnesraden bör ägnas lite omtanke, så att den blir tilltalande för målgruppen / mottagarna.

Under planeringen kan det även vara värt att fundera på vilken veckodag som passar bäst för företagets e-postutskick. Här är det bra att prova sig fram för att se vilken dag som genererar högst öppningsfrekvens och flest klick. Kanske försvinner mailet i mängden om det skickas ut samma dag som många andra företag väljer att skicka sina mail.

Var personlig

Ett annat tips för att lyckas med företagets epostmarknadsföring är att göra utskicken personliga. Det går till exempel att lägga till mottagarens förnamn så att det första denne ser är ”Hej Anna”, ”Hej Erik” eller vad namnet nu kan tänkas vara.

Det finns statistik på att personliga brev har en högre öppningsfrekvens så det kan definitivt vara värt att satsa på. Bra att tänka på här är förstås att göra tester efter ändringarna, innan utskicken skickas till mottagarna.

Se till att innehållet är mobilanpassat

Drygt 97% av alla internetanvändare är aktiva via mail och dom flesta går säkerligen in och kollar av inkorgen åtminstone någon gång per dag. En stor del av internetanvändningen sker idag via mobiltelefoner och av den anledningen är det viktigt att se till att innehållet i företagets epostmarknadsföring är anpassat för just det.

Fördelar med epostmarknadsföring

Det finns flera fördelar med epostmarknadsföring, inte minst det faktum att det är ett enkelt sätt att nå ut till väldigt många personer. Det har dessutom visat siga vara effektivt – och dessutom är det billigt jämfört med andra marknadsföringsmetoder.

Info

Från bröllop till begravning – catering är ett vanligt val vid många typer av tillfällen då flera personer samlas, av en eller annan anledning. Det är smidigt och enkelt – och dessutom i mångas ögon prisvärt. Men hur mycket kostar det att beställa catering i Stockholm? Läs mer om det här.

Catering från cateringfirma i Stockholm

I Stockholm finns flera ”renodlade” cateringfirmor som erbjuder olika typer av mat och dessutom en del andra tjänster inom området. Det brukar finnas lite smått och gott att välja från menyerna och vanligt förekommande är smörgåstårtor, buffér, snittar och trerätters.

Priserna för detta alternativ ligger mellan ca 200–350 kronor per person – där 200 avser pris för buffé och 350 för en trerätters middag. Värt att veta är att detta bara är ett exempel från en aktör i Stockholm och att priserna kan variera ganska mycket.

Firmor som erbjuder catering kan som sagt även ha en del andra tjänster att tillgå, så som:

  • Hyra av porslin
  • Hyra av möbler (bord och stolar)
  • Hyra av serveringspersonal under tillställningen

Genom att beställa catering från en firma finns alltså möjlighet att få hjälp med det mesta som har med maten att göra under en tillställning. Det kan vara skönt att slippa tänka på alltifrån dukning till att hålla koll på om något behöver fyllas på och detta är särskilt vanligt vid bröllop och andra större fester med många gäster.

Från större matvarubutiker

Det är inget nytt att dom större matvarubutikerna erbjuder catering och i Stockholm finns det gott om dessa. Detta alternativ är ofta något billigare än att beställa mat från en cateringfirma men utbudet är vanligen också lite mindre. Smörgåstårtor och buffér med kallskuret är det vanligaste och priserna ligger mellan ca 100 – 250 kronor per person – beroende på vad som väljs.

Andra alternativ

Idag är det enkelt att få mat levererad hela vägen hem till dörren – även med kort varsel. Givetvis kan det bero lite på hur stort sällskapet är – om det är väldigt många magar att mätta kan det trots allt behövas viss framförhållning.

Ett alternativ till catering är dock att beställa hämtmat. Utkörning är en regel snarare än ett undantag idag och i just Stockholm är möjligheten till utkörning väldigt stor. Beställ pizza eller annan hämtmat – här landar priset runt ca 100 – 150 kronor per person.

Info

Katter är väldigt mysiga, speciella och härliga individer med ofta stor personlighet. Men de löper som alla djur en risk att bli sjuka eller skadade under sin livstid. Och då är det viktigt med en bra försäkring som kan täcka ibland både stora och oväntade utgifter. Genom att läsa denna text kan du få hjälp med att hitta billigaste kattförsäkringen.

När du ska börja leta efter en billig kattförsäkring bör du ha i åtanke att priset skiljer sig åt mellan olika katter. Detta utifrån flera olika faktorer. Främst handlar det om olika kattraser då både sjukdoms- och skaderisken varierar mellan raserna. I en undersökning bland fem vanliga raser var till exempel blandras den billigaste katt att försäkra medan maine coon och norsk skogskatt den dyraste.

Frågor att fundera på för att hitta den billigaste kattförsäkringen

När du ska teckna en kattförsäkring behöver du först fundera på vissa saker. Du kan till exempel ställa dig följande frågor:

  • Vilken sorts självrisk vill du ha? Du kan själv välja vilken självrisk som du vill ha för att få en billig försäkring till din katt.
  • Hur lång ska självriskperioden vara? För att hitta den billigaste kattförsäkringen bör du ha så lång självriskperiod som möjligt. Vissa försäkringsbolag erbjuder 130 dagar medan andra kan erbjuda ett års självriskperiod.
  • Vilken sorts omfattning ska försäkringen vara och behöver jag i så fall något tillägg? Försäkringen kan ofta delas upp i olika storlekar eller paket. De brukar benämnas som bas, mellan och stor. Den billigaste försäkringen för katter täcker generellt endast grundläggande basbehov och saknar därmed skydd för andra delar. Detta gör att det inte är bara priset som är det viktiga utan också vad som ingår i försäkringen. Om du saknar skydd för något så kan kostnaden för veterinär- och rehab besök snabbt bli en dyr historia.
  • Finns det något annat som är viktigt för dig? Här bör du fundera på om det är något annat särskilt som är viktigt för just dig. Är det till exempel av vikt att försäkringsbolaget är välkänt eller är specialiserade på katter eller andra djur.
IT-Teknik

One Com webbmail är tillgänglig via webbläsaren och kan därmed nås via mobil, dator eller surfplatta. Så här fungerar det – och så kommer du igång.

Kom igång med One Com webbmail

  • Skapa konto
    One Com är ett populärt webbhotell i Sverige med ett flertal tjänster kring webbhosting, mail och att bygga upp sin webbplats. Företaget erbjuder fem olika konton där det lägsta kostar 49 kr per månad och det dyraste 189 kr per månad. Utöver denna grundavgift kan även tilläggstjänster köpas.
  • Skapa mailadresser
    Oavsett vilken kontonivå som väljs ingår obegränsat med E-postkonton. En person som exempelvis äger domännamnet Nilsson.se kan skapa mailadresser som exempelvis [email protected], [email protected] osv. När dessa skapas väljs även vilket lösenord som ska användas.
  • Logga in
    One Com webbmail nås via One.com. Längst upp till höger finns ”Logga in”. I inloggat läge kan sedan mail läsas och skickas. Några inställningar behöver alltså inte ske innan mailen kan börja användas. En annan väg är att gå direkt till mail.one.com och där logga in med samma inloggningsuppgifter.
  • Konfigurera mailprogram
    Det är självklart även möjligt att använda ett mailprogram istället för att logga in på One Com webbmail vid varje tillfälle. I detta fall behöver inställningar ske för POP3 och SMTP – alla inställningar kan ses på företagets hemsida.

Fördelar

  • Fritt antal mailadresser
    Genom att ha en egen domän ges möjlighet att skapa obegränsat antal mailadresser. I teorin går detta även vid gratisvarianter så som hotmail eller gmail men det tar både längre tid och är svårare att hitta passande mailadresser.
  • Spamfilter
    One Com webbmail har ett spamfilter som tydligt håller spam borta. Det går även att göra egna inställningar och ange vad som ska klassas som spam.
  • Support 24/7
    Företaget erbjuder support 24/7. De kan nås exempelvis via mail, telefon eller chat. Däremot är öppettiderna något olika beroende på kommunikationssätt. Dessutom kan i vissa fall support ges på ett annat nordiskt språk än svenska.
  • Om du glömt lösen…
    Om du glömt bort ditt lösenord till ett Gmail-konto kan du enbart få tillbaka det om du har angett återställningsinformation. Hos One går det alltid att logga in och vid problem kan supporten hjälpa till.
  • Mail, kalender och adressbok
    One Com webbmail har inte bara en mailfunktion. När inloggning sker online ges även tillgång till kalender och adressbok. Detta alltså på ett liknande sätt som när mailprogram används.
Info

Har du en budget som är öronmärkt för annonser på sociala medier? I sådana fall rekommenderar vi varmt att du provar annonsering på Instagram! Varför är detta vår rekommendation, kanske du undrar? Det har helt enkelt att göra med att du ofta kan få hög avkastning på ditt investerade kapital på denna plattform.

Det är nämligen en hög andel av alla användare på den sociala plattformen som hittar nya varumärken och produkter via Instagram. Även om det inte är den allra största plattformen når den dessutom ut till drygt en miljard användare världen över. Men innan du bara kastar dig ut och sprider pengar omkring dig är det viktigt att du först tänker till. Detta för att du ska få så mycket som möjligt ut av dina investerade slantar.

Så fungerar annonsering på Instagram i korthet

Instagram ägs av Facebook (företaget som numera kallar sig Meta). De bägge plattformarna har därför en hel del gemensamt, vilket förstås inte är särskilt konstigt. En av likheterna mellan dem är att dina annonser visas på flera olika ställen i respektive app. De ser i grund och botten ut som helt vanliga, organiska inlägg. Den stora skillnaden är att de har en märkning som indikerar att de är sponsrade (betalda).

Dessutom kan du ofta “slänga in” en rad ytterligare funktioner jämfört med vanliga inlägg. Några exempel på sådana funktioner är:

  • länkar
  • call to action-knappar
  • produktkataloger

Priset för annonsering på Instagram varierar och bestäms utifrån en rad olika faktorer. TIll dessa hör bland andra dessa:

  • din målgrupp
  • hur konkurrensutsatt din bransch är
  • vilken tid på året du annonserar (fjärde kvartalet är så klart dyrare p.g.a. black friday och julhandeln)

Välj den sorts annonser som du själv tror kommer fungera bäst

Det finns flera olika sorters annonser som du kan visa på Instagram. Detta kan göra det svårt att välja vilka sorter du ska satsa på. Du kan dock experimentera lite grann och sedan välja de som du själv upplever fungerar allra bäst. Dessutom bör du fundera över ditt mål med annonseringen, din målgrupp och vilket organiskt innehåll som tidigare har fungerat!

Info

Brukar du tacka för gåvor genom att skicka ett tackkort? Händer det även att du tackar för saker och ting genom att skicka ett tackmejl? Det är förstås bra att göra detta, men hur tackar du din personal eller dina samarbetspartners? Detta behöver faktiskt inte vara mer komplicerat än att du säger tack med ett presentkort till anställda.

Presentkort till anställda gör det enkelt att visa tacksamhet

Ibland händer det också att vi glömmer bort att tacka människorna runt omkring oss för vad de gör. Du har säkert själv varit på den mottagande sidan och vid något tillfälle blivit snuvad på ett tack? I sådana fall måste du ju hålla med om att det känns betydligt bättre att faktiskt få det tacket! Effekterna av en uppvisad tacksamhet är nämligen väldigt äkta och kan dessutom vara väldigt långvariga.

Dessvärre finner vi dock inte alltid tiden att vara artiga och tacka för oss. Men detta är faktiskt precis vad vi behöver göra när vi arbetar ute i den riktiga världen. Dessutom är fallet kanske mer så nu än vad det någonsin tidigare har varit. Du kan till exempel vilja tacka din personal för att öka deras produktivitet och behålla dem som anställda. Men tack av detta slag kan även användas för att skapa en lite mer positiv kultur på arbetsplatsen.

Många företagare och chefer har dock lite svårt för att visa tacksamhet. Så hur ska du göra för att tacka dina underordnade? Som vi redan har hintat om kan du enkelt säga tack med ett presentkort till anställda. Detta är ett okomplicerat men ändå effektivt sätt att visa tacksamhet och uppnå den effekt som önskas.

Därför har vi ibland svårt att visa hur tacksamma vi är

Det finns många möjliga anledningar till att chefer och företagare inte visar sin tacksamhet. Det kan till exempel bero på att:

  • De själva och alla runt omkring dem är upptagna
  • Det inte ligger i företagets natur eller kultur
  • Det kan vara lite känsligt att framhäva vissa anställda (så varför inte tacka alla!?)
  • De vet inte hur de ska uttrycka sig

Detta är bara några förklaringar till att det är så. Men genom att ge ett presentkort till anställda kan du enkelt tacka hela personalstyrkan på en och samma gång!

Info

Är du läkare och på jakt efter nya utmaningar? När du är redo att ta nästa steg i din karriär kan det vara värt att ta anställning via ett bemanningsbolag. Det finns nämligen bemanningsföretag för läkare som kan hjälpa dig att få nya läkaruppdrag.

Dessa bemanningsföretag är inte heller enbart till för läkare som söker nya uppdrag. De bör istället ses som en samarbetspartner för såväl läkaren ifråga som för den vårdgivare som är i behov av läkare. Dessa specialiserade bemanningsföretag ser med andra ord till att underlätta läkarbemanningen i vårt land. Det bästa med detta är att det hela sker dels utifrån det behov som vårdgivaren har men även utifrån läkarens unika förutsättningar och premisser.

Man kan alltså kalla de läkare som arbetar på detta sätt för bemanningsläkare. De jobbar helt enkelt som konsulter hos bemanningsbolaget och detta medför flera fördelar för läkarna. Vilka dessa är går vi igenom nedan!

Fördelarna att arbeta via ett bemanningsföretag som läkare

Varför skulle du föredra att arbeta via ett bemanningsföretag som läkare, kanske du frågar dig? Det finns ju trots allt en stor efterfrågan på kompetent personal inom din yrkeskategori. Svaret på denna frågan är att bemanningsföretaget kan hjälpa dig på följande vis:

  • Du får en större frihet vad gäller arbetstider och omfattning. När du jobbar som bemanningsläkare har du möjlighet att i större utsträckning påverka omfattningen av ditt arbete. Du kan till exempel välja mellan att konsulta på heltid eller att enbart göra detta som ett extraknäck. Det innebär att du har större kontroll över dina arbetstider och möjligheten att arbeta deltid såväl som heltid.
  • Balansen mellan arbete och fritid blir ofta lite bättre. Det är ingen hemlighet att det kan vara tufft att arbeta heltid (eller mer) som läkare. Men när du är anställd via ett bemanningsföretag som läkare får du ofta en lite bättre balans mellan din fritid och ditt arbete. Bemanningsföretaget tar helt enkelt bättre hand om dig än vad många andra arbetsgivare skulle göra.
  • Marknadsmässig lön och schyssta villkor. När du arbetar som bemanningsläkare via ett bemanningsbolag får du en marknadsmässig lön. Du kan även räkna med att få schyssta villkor för din anställning.
Info

På den svenska marknaden finns många olika mobiloperatörer som konkurrerar om kunderna. Det kan göra att det blir svårt att ta beslut då man är ute efter en ny operatör. För att göra processen enklare kan man använda sig av Mobilabb som jämför och kontrollerar olika operatörers fördelar, nackdelar och erbjudanden. Det gör att det blir tydligare för konsumenterna vad de faktiskt får då de beställer ett abonnemang från en viss operatör. Saker som kan vara bra att titta på då man jämför mobiloperatörer är:

  • Täckningskarta
  • Surfhastighet
  • 2G/3G/4G/5G
  • Betalningsmetoder
  • Kundtjänst

Fördelar med olika mobiloperatörer

För att förstå vad en operatör kan erbjuda bör man ha koll på fördelarna med just denna operatör och sedan jämföra dessa med andra operatörer. Detta kan Mobilabb hjälpa till med genom att erbjuda en detaljerad och tydlig lista över fördelarna med de olika operatörerna. Genom att titta på saker som surf, kundtjänst och betalningsformer kan Mobilabb ge en bra överblick av en mobiloperatör.

Nackdelar med olika mobiloperatörer

Utöver fördelarna bör man också titta på nackdelarna eftersom dessa kan ge upphov till tråkiga överraskningar om man inte har koll på dem. För vissa kunder är det exempelvis viktigt med telefonsupport, och om mobiloperatören saknar detta kommer Mobilabb att lista det som en nackdel. Dessa jämförelser är mycket viktiga eftersom en nackdel för en person kan upplevas som oviktig för en annan.

Erbjudanden hos olika mobiloperatörer

Mobilabb listar också erbjudanden hos de olika operatörerna vilket kan hjälpa en att ta beslut då man väger mellan olika operatörer. På så vis kan man välja den bästa operatören till det bästa priset.

Mobilabb gör det lättare att ta beslut

Man kan absolut jämföra mobiloperatörer själv men den som försökt vet att det tar mycket tid och energi på grund av det stora utbudet. Genom att använda Mobilabbs tjänst kan man spara denna tid och dessutom ha större chans att man tar ett bra beslut. Utöver att jämföra de olika mobiloperatörerna listar Mobilabb även dessa från bäst till sämst, så man kan exempelvis välja att bara titta på de som ligger i toppen. Med Mobilabb blir det därför enklare att ta beslut.