Info

Annonsering på Instagram ger en hög ROI

Har du en budget som är öronmärkt för annonser på sociala medier? I sådana fall rekommenderar vi varmt att du provar annonsering på Instagram! Varför är detta vår rekommendation, kanske du undrar? Det har helt enkelt att göra med att du ofta kan få hög avkastning på ditt investerade kapital på denna plattform.

Det är nämligen en hög andel av alla användare på den sociala plattformen som hittar nya varumärken och produkter via Instagram. Även om det inte är den allra största plattformen når den dessutom ut till drygt en miljard användare världen över. Men innan du bara kastar dig ut och sprider pengar omkring dig är det viktigt att du först tänker till. Detta för att du ska få så mycket som möjligt ut av dina investerade slantar.

Så fungerar annonsering på Instagram i korthet

Instagram ägs av Facebook (företaget som numera kallar sig Meta). De bägge plattformarna har därför en hel del gemensamt, vilket förstås inte är särskilt konstigt. En av likheterna mellan dem är att dina annonser visas på flera olika ställen i respektive app. De ser i grund och botten ut som helt vanliga, organiska inlägg. Den stora skillnaden är att de har en märkning som indikerar att de är sponsrade (betalda).

Dessutom kan du ofta “slänga in” en rad ytterligare funktioner jämfört med vanliga inlägg. Några exempel på sådana funktioner är:

  • länkar
  • call to action-knappar
  • produktkataloger

Priset för annonsering på Instagram varierar och bestäms utifrån en rad olika faktorer. TIll dessa hör bland andra dessa:

  • din målgrupp
  • hur konkurrensutsatt din bransch är
  • vilken tid på året du annonserar (fjärde kvartalet är så klart dyrare p.g.a. black friday och julhandeln)

Välj den sorts annonser som du själv tror kommer fungera bäst

Det finns flera olika sorters annonser som du kan visa på Instagram. Detta kan göra det svårt att välja vilka sorter du ska satsa på. Du kan dock experimentera lite grann och sedan välja de som du själv upplever fungerar allra bäst. Dessutom bör du fundera över ditt mål med annonseringen, din målgrupp och vilket organiskt innehåll som tidigare har fungerat!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *