Finans

Den nya tekniken har medfört många fördelar för oss konsumenter. Plötsligt kan vi åka taxi billigare, betala mindre för ett bättre boende på semestern och så kan vi låna pengar till lägre ränta. P2P-lån står för Peer-to-Peer och kan ungefär översättas till person-till-person-lån på svenska. Idén är genial: låna pengar av andra privatpersoner istället för att betala dyr ränta till banken.

P2P-lån via särskilda plattformar

För att låna kunna låna av andra privatpersoner på ett säkert och smidigt sätt behöver du använda dig av en så kallad P2P-plattform. Det finns redan flera sådana på den svenska lånemarknaden att välja bland. Deras uppgift är att se till så att du kopplas ihop med en långivare och att du får rimliga lånevillkor med hänsyn till din kreditvärdighet. Precis som med vilket annat lån som helst innebär en högre kreditvärdighet att du kan få en lägre ränta. Som låntagare märker du knappt att du lånar av en privatperson eftersom plattformarna är så smidiga på att förmedla pengarna. Nu för tiden ger de flesta P2P-plattformar svar direkt ifall du kan få ett lån och hur mycket du kan låna. En kreditupplysning via UC eller någon av de andra kreditupplysningsföretagen görs i samband med ansökan.

Det mesta är precis som för ett vanligt privatlån. Låneformen är blancolån, vilket innebär att du kan använda pengarna till vad du vill och det krävs ingen säkerhet för lånet. Återbetalningstiden är möjligtvis något lägre än för traditionella privatlån. Vanligtvis är den längsta återbetalningstiden 10 till 15 år. Självklart har du också rätt att betala tillbaks lånet i förtid om du vill.

Lägre ränta

När du tar ett P2P-lån har du chans att få en bättre ränta än hos banken. De billigaste lånen kostar mindre än 3 procent i ränta per år. Samtidigt går det inte säga att du alltid kan få en lägre ränta på ett P2P-lån än via ett vanligt privatlån. Det beror på flera faktorer som till exempel din kreditvärdighet och hur många långivare som är villiga att erbjuda dig ett lån.

Om det är snabblån du jämför med finns det mycket goda chanser att P2P-lånet blir billigare. Vissa P2P-plattformar godtar även betalningsanmärkningar vilket gör att snabblånen nu fått klar konkurrens från P2P-lånen.

Kameraövervakning

Kameraövervakning på den egna gården

Om kameraövervakning sker på den egna gården behöver man vara mycket noga med att det som filmas enbart är just inom gårdens gränser. Kan personer som går utanför gränsen fångas på film krävs i regel en ansökan om att få ha denna övervakning. Men så länge man enbart håller sig till att övervaka mark man själv äger behövs inget tillstånd.

Enkel men effektiv övervakning via app

Det går att köpa avancerade övervakningssystem som bandar det som händer. Det är däremot knappast det vanligaste när det kommer till privata bostäder och fastigheter. I dessa fall brukar det räcka med kameraövervakning som är kopplad till en app. Detta finns både till iOS och Android och är ett effektivt sätt att påtala för inkräktarna att de både är upptäckta och att SOS är informerad.

Basenheten är en kamera som sätts upp på ett valfritt ställe. Genom att sätta den inomhus, så den filmar ut genom ett fönster, ges ett visst skydd för kameran. Men det går självklart även att sätta den något undanskymd så att inkräktarna inte upptäcker den direkt. Till kameran följer även en rörelsedetektor med.

Med denna kameraövervakning får man bilder i realtid via appen. När som helst kan man alltså öppna appen och se vad kameran fångar på bild. Skulle rörelsedetektorn aktiveras kommer ett larm gå i mobilen vilket gör att ägaren snabbt kan ta fram mobilen och titta vad som kameran registrerar.

I vissa fall kan det ju vara ett rådjur eller annat djur som tagit sig in på tomten. Då kan just denna aktivering av larmet avaktiveras. Men är det en person som tagit sig in på gården kan den medföljande högtalaren användas. Mobilen ringer upp larmet, som är uppkopplat på hemmet Wi-fi, och därefter kan du prata direkt genom högtalaren. Därmed kan du enkelt säga att personen är upptäckt och att grannar eller SOS är larmade.

Många förknippar kameraövervakning med att allt filmas och att man, efter ett inbrott, kan gå igenom materialet. Men självklart är det bättre att kunna agera direkt.

Vem ska agera när larmet går?

Fördelen med denna kameraövervakning är att du inte behöver betala någon månadsavgift. Larmet är uppkopplat via Wi-Fi och du kan själv välja hur du ska agera när du ser bilderna. Ska du ringa grannar eller SOS – eller inte något?

Alternativet är att använda kameraövervakning som direkt är kopplat till larmbolag som i sin tur agerar. De har mer erfarenhet och agerar oftast mest korrekt. Men då kostar det mer också.

Hemtjänst

Tre anledningar till att välja Proffssystern för hemtjänst i Stockholm

Proffssystern är ett bolag som sysslar med hemtjänst i Stockholm. Åtminstone har de hemtjänst som huvudverksamhet – de erbjuder också ytterligare ett antal tjänster för kunder.

De beskriver sig själva som ett företag som erbjuder omsorg och vård som är ”personligt utformad”, och att de baserar vården på ett genuint engagemang och många års erfarenhet. De utför hemtjänst till såväl äldre som funktionshindrande personer. Men det finns många företag som erbjuder hemtjänst i Stockholm. Varför ska man välja just Proffssystern? Här ger vi några exempel på fördelar med att anlita just dem.

Vård på dina villkor

Det här är något som deras hemtjänstverksamhet utgår ifrån. Deras slogan är ”Vi behandlar dig som du själv vill bli behandlad” och det går att läsa flera rader om det här arbetet på deras hemsida. De skriver att det är deras högsta prioritet att jobba med människan i fokus. De poängterar att de tar fram en lösning som fungerar just för dig, oavsett hur dina behov och önskemål ser ut. Deras utgångspunkt, skriver de, är att förmedla vård på de villkor som de själva hade önskat för en behandling.

RUT-tjänster

Behöver du lite extra hjälp, utöver den vanliga hemtjänsten i Stockholm? I sådana fall kan Proffssystern vara rätt alternativ för dig. Företaget kan erbjuda dig hjälp med allt från storstädning och veckostädning till fönsterputsning. Tjänsterna kan beställas på flexibelt vis. Antingen kan de köpas vid enstaka tillfällen eller bakas in i ett abonnemang.

Deras RUT-tjänster är tillgängliga på kvällar, helger och vardagar i hela Stockholm. När du använder RUT-avdrag subventioneras halva arbetskostnaden. Som vanligt gäller att man behöver vara 18 år, att arbetet utförs i bostaden och att man har betalat in tillräckligt mycket skatt för att ha en summa att kvitta mot. Sedan gäller att själva tjänsten omfattas av RUTs regelverk också, men det har Proffssystern koll på, har du ytterligare frågor så ta kontakt med dem genom att klicka dig vidare här.

Miljöarbete

Proffssystern har en miljöpolicy de arbetar efter. I praktiken innebär den bland annat att de jobbar med miljöklassade fordon och att de väljer skonsamma produkter vid upphandlingar. Dessutom ställer de miljörelaterade krav på deras leverantörer.

Sökoptimering

Bättre synlighet genom sökmotoroptimering

För att synas på nätet behöver man arbeta målmedvetet och inte ta onödiga genvägar. Dagens sökmotorer har förbättrats under åren som gått och kan nu avgöra vad som är riktigt innehåll och vad som är ovidkommande nonsens. Detta var inte fallet för en tid sedan och man kan ännu se spår av den forna typen av marknadsföring. Genom att noga förbättra webbplatsen kan man underlätta för sökmotorföretagen att förstå vad sidan handlar om. Såväl kod som bilder och innehåll måste kalibreras för att nå fram i konkurrensen som ofta visar sig.

Rubriker och text i sökmotoroptimering

Det finns lika många strategier och tillvägagångssätt som det finns webbyråer. Alla har sitt sätt att resonera angående vad som är ”best practice”. Oavsett i vilken ordning man gör sina förbättringar är det vissa faktorer som väger tyngre än andra. Har man inte ansträngt sig för att vara synlig och tillgänglig kan man inte heller räkna med att få någon vidare exponering. De webbplatser som finns på förstasidan i valfri sökmotor har tveklöst gått in för att leverera resultat.

Sökmotorernas robotar tittar efter text och struktur. Detta för att kunna dela in alla webbplatser i respektive branscher. Här kan man arbeta med text i kombination med klassisk html. Rubriktaggarna är en tydlig indikation till sökmotorerna om vad en sida diskuterar. Allt för ofta kan man se hur rubriksättningen är nedtonad och i vissa fall helt intetsägande! Rubriken till detta textstycke är tydlig med vad som tas upp. Nämligen frågan om rubriker och text inom ramen för sökmotoroptimering. Detta berättar vad besökare kan tänkas möta när de kommer in på sidan. Den som söker efter sökmotoroptimering i kombination med text, kan därför presenteras denna artikel.

Länkprofilens värde

Förutom alla de ändringar man kan göra på en specifik webbplats, finns också åtgärder utanför den egna hemsidan. Länkar är enligt sakkunniga en av de viktigaste faktorerna inom SEO. Via länkprofilen kan man se vad för andra webbplatser som rekommenderar sidan man jobbar med. Finns det relevans mellan båda sidorna kan det kännas fullt rimligt med en länk. I andra fall kan länkarna helt sakna samband. En sådan länk kan ses på med tveksamhet. Genom att optimera även länkprofilen finns stora möjligheter att förbättra förutsättningarna att synas! Värt att nämna är att man sällan blir färdig med sökmotoroptimering. Det är en ansträngning man fortsätter hantera kontinuerligt för bra effekt.

Villaägare

Vattenlarm för villaägare

När man stängt dörren bakom sig för en tids semester, är det vanligt att åter för sitt inre gå igenom huset. Det är vanligt att känna oro för om man stängt av maskiner, släckt lampor eller på annat sätt gjort fastigheten klar att gå i ide för några dagar. Vattenlarm är en av de saker som kan underlätta dystra tankar om eventuella skador. Vattenskador kan ha stor inverkan på vardagen för den som bor i huset. Om det gått långt kan man behöva riva ut stora delar av rummet som angripits. Man kan dessutom behöva vänja sig vid fläktar som går dygnet runt i syfte att torka upp. Kostnaderna kan man inte tala om i generella termer annat än att det kostar en slant för den som behöver sanera fastighetens utrymmen.

Vattendetektorer fungerar på så vis att de känner av fukt omedelbart. Sensorerna, eller vattendetektorerna, installeras på platser där risken för stående läckage föreligger. Skulle någonting springa läck får man snabbt information om vad som inträffat. Önskar man ha sitt på det torra, går det att anlita säkerhetsföretag för att ta emot samma varning. De kan då kontakta ägaren via telefon. Skulle man vara bortrest finns möjlighet att kalla in proffs som kan hantera vattnet i bostaden eller på kontoret. Det kan vara en kran som glömt, men vanligen är det någonting tekniskt som inte fungerat tillförlitligt.

Vattenlarm med bevakning

Den som införskaffat ett hemlarm med syfte att skydda hemmet och tingen däri, kan använda sig av vattenlarm i kombination med vattendetektorer. Det innebär att samma operatörer tar emot larm oavsett ifall signalen går genom inbrottslarmet, rökdetektorer eller vattendetektorerna man köpt. Verisure och andra större aktörer har väl utvecklad organisation för att hantera denna typ av hot.

Installation av vattendetektorer är någonting man gör själv. Till sin hjälp har man installationsråd via hemsidan. Det är viktigt att man placerar ut tillräckligt antal på rätt platser i hemmet. Vanligtvis är det platser där man inte skulle märka ifall det stod vatten. Bakom vitvaror är ett sådant exempel. Vid rörkopplingar och i anslutning till våtrum är ett annat.

Cykelköp

Handla cykel online – eller inte?

Det finns en rad butiker online som säljer cyklar. Som konsument kan man snabbt och enkelt jämföra de olika modellerna, priserna och sedan beställa där det för tillfället är billigast. Smidigt och enkelt. Det finns helt klart fördelar att handla cykel online – men även vissa nackdelar.

Fördelarna

+ Priset

Det är inte alltid billigare att handla på nätet men eftersom du kan jämföra så många olika webbutiker är det lättare att hitta var det för tillfället är rea, utförsäljning eller bäst pris. En klar fördel när en cykel kan kosta ett par tusenlappar och man kan spara ganska mycket på att jämföra.

+ Utbudet

Utbudet blir ju extremt stort eftersom du kan köpa från alla E-butiker över hela Sverige. Du kan handla en cykel från en E-butik som är belägen i Kiruna trots att du bor i Malmö. Det är inte ens säkert du reflekterar över var butiken är belägen.

+ Hemkörd

Handlar du en cykel via en E-butik får du den oftast levererad till dörren. Eventuellt sker utkörning till närmaste utlämningsställe. Men ofta kan man välja hemleverans om så önskas.

Nackdelarna

+ Returen

Du har alltid minst 14 dagars returrätt. Detta enligt distansköpslagen. Ångrar du dig kan det däremot vara du själv som måste stå för fraktkostnaden. En cykel är inte helt billig att skicka så räkna med ett par hundra kronor – för en sak som du inte längre vill ha. En del butiker har fri retur inom ett visst antal dagar vilket självklart är en fördel.

+ Känslan

Du bör sitta på en cykel och provcykla den för att kunna avgöra om den känns bra. Det är ytterst svårt att avgöra om en cykel kommer att kännas bra bara genom att läsa om den och titta på bilder. En del väljer att prova sig fram hos en fysisk butik och sedan googla och se om man hittar exakt samma cykel billigare på nätet. Det är däremot inte speciellt uppskattat av butikerna då de primärt vill hjälpa personer som är intresserade av att handla cykel hos just dem.

+ Service

Så länge som du handlar cyklar via en sportbutik eller cykelbutik kan du räkna med att kunna få service hos dessa. De erbjuder mycket ofta service och reparation. Det finns till och med återförsäljare som enbart väljer att serva och reparera cyklar de själva har sålt. Orsaken är att de då vet vad det är för modeller, att de har reservdelar m.m.

Det är inte säkert att det är lika lätt att hitta serviceställen om du handlar online. Däremot har vissa E-butiker samarbete med större kedjor runt om i landet där service kan ske. Om dessa samarbeten finns kan du förvänta dig service även om cykeln beställs online.

Stödinsatser

Att bli beviljad personlig assistans är ett första steg men ganska omgående kommer det säkert att dyka upp frågor och funderingar. En stor fråga är ofta hur man hittar en bra personlig assistent som kan se till ens specifika intressen, behov och önskemål. Detta kan man få hjälp med om man kontaktar en assistansförmedling. I denna text kommer du att kunna läsa mer om vad assistansförmedling är och vad de kan hjälpa till med samt bra och viktiga saker att känna till.

Hur bidrar en assistansförmedling?

En assistansförmedling kan hjälpa till med många olika saker inom området personlig assistans. Speciellt om man är ny inom området, det kanske är första gången man beviljas personlig assistans, så finns det mycket olika saker att fundera på och ta ställning för.

En assistansförmedling kan till exempel hjälpa till med att ge råd och information om hur det fungerar, olika alternativ om hur man beställer eller anordnar assistansen eller få hjälp om man önskar byta assistansbolag. Det viktigaste uppdraget för en assistansförmedling är dock att hjälpa till att personen som är beviljad personlig assistans, finner en personlig assistent som denne trivs med. Personlig assistans kan anordnas på olika sätt: man kan köpa personlig assistans från kommun, privat företag eller brukarkooperativ. Man kan också vara sin egen arbetsgivare eller köpa assistans från ett företag man själv äger.

Hur fungerar assistansförmedling?

Den initiala kontakten sker genom att man själv eller genom någon anhörig eller nära vän kontaktar assistansförmedlaren på något sätt, till exempel genom mejl, kontaktformulär eller telefon, och berättar om sin situation och hur man skulle vilja att den såg ut. Tillsammans med assistansförmedlaren går man igenom sina egna behov, vilka krav man har på bolaget och assistenterna samt önskemål för att på så vis kunna hitta ett assistansbolag som passar den specifika individen. Assistansförmedlaren kommer sedan att leta bland assistansbolagen för att få fram en lista på förslag som skulle kunna passa den assistansberättigade. Därefter träffar man assistansbolagen för att föra en diskussion om vad de kan erbjuda och hur ens personliga assistans skulle se ut. Målet för en assistansförmedling är att finna det rätta bolagen som kan anlitas av den assistansberättigade.

För att finna de assistansbolag som assistansförmedlaren rekommenderar, sker oftast ett grundläggande arbete med att kartlägga och träffa assistansbolagen för att kunden som anlitar bolaget ska kunna vara nöjd och känna sig trygg. Förmedlingen har i många fall träffat ledning, ägare och personal hos assistansbolaget samt utrett och kartläggningar för att få assistansbolag som kan rekommenderas och som är seriösa.

En fråga som säkerligen dyker upp är om det kostar något att anlita en assistansförmedling, och svaret är nej. Oavsett om man tackar nej eller ja till de rekommenderade assistansbolagen som assistansförmedlaren erbjuder tillkommer ingen kostnad och man förbinder sig inte till något, utan man kan se assistansförmedlingen som en hjälp och möjlighet att nå och komma i kontakt med seriösa assistansbolag. Om man väljer en aktör som förmedlaren rekommenderar kan det vara så att de får ersättning därifrån, men det är inget som den enskilde behöver ha koll på. Flera assistansförmedlingar gör också kundundersökningar för att kunna hålla en hög nivå på de rekommenderade assistansbolagen eller på annat sätt ser till att kvalitetssäkra bolagen.

Fördelar med att anlita en assistansförmedling

Som vi skrev i inledningen kan det vara en djungel av frågor som uppkommer när man eller någon i sin närhet har beviljats personlig assistans. Genom att ta kontakt med en assistansförmedling kan man få hjälp med att komma i kontakt med seriösa och bra assistansbolag. Genom att anlita en assistansförmedling slipper man också det rent konkreta genom att sitta och ringa runt eller mejla flera olika bolag.

Exempel på en känd aktör inom personlig assistans finns här.

Fonder

Varje sektor har sitt egna och högst unika språkbruk. För den som inte är insatt i ämnet kan flera termer tyckas svårbegripliga och ologiska. Med en enklare ordlista kan man dock snabbt bilda sig en uppfattning om hur man skall tolka det språk som kan benämnas ekonomispråk. För den som vill ta en djupare del i nyheter och näringsliv finns åtskilliga vinster att göra om man först behärskar orden som används. Annuitetslån, belåningsgrad, effektiv ränta, GDPR och hypotek är alla exempel på terminologi som är vanlig inom ekonomiska domäner.

Lån och amortering

Flera av de begrepp man kan ställas inför handlar om lån. Detta är en av de vanliga ekonomiska relationerna som föreligger mellan banken och kunderna. Kort sagt utgör lån i vidare bemärkelse grunden i de flesta affärer gemene man har med sin bank. Ett lånelöfte innebär som exempel att banken redan gjort en kreditprövning och förbinder sig att godkänna lån för ett visst belopp. Vid husköp är det vanligt att spekulanter initialt begär lånelöfte från banken. På så vis kan man känna till hur mycket man kan få låna och därefter buda på fastigheter man är förtjust i. Lånelöftet är dock inte hugget i sten utan kan förändras beroende på vad för fastighet man är ute efter. Har man turen att få till en affär som understiger marknadsvärdet, kan man försöka kontakta banken igen för att ansöka om ökat utrymme.

Amortering

Om vi fortsätter med huslån som grunden för diskussionen kommer vi snabbt till frågan om amortering. Detta innebär den summa man betalar av på sitt lån månatligen. Det finns en rad krav för hur man skall amortera och beroende på hur mycket man lånat i relation till månadsinkomst, kan kraven om amortering komma att förändras något. I grund och botten kan man hävda att dessa krav är till för att stävja en bubbla som kan röra till det på bomarknaden.

För den som vill sätta sig in i dessa och andra begrepp som förekommer inom finansvärlden, finns via https://www.myloan.se/ordlista/ en bra ordlista att rådfråga. Den går igenom några av de termer man vanligen möter inom såväl bankärenden som i nyheter.

Kontor

Att skapa en ren arbetsmiljö

Ett rent och fräscht kontor ökar både trivsel och produktivitet. Era anställda kan fokusera på sina arbetsuppgifter till 100% när någon annan utför kontorsstädningen i Stockholm och man undviker onödiga konflikter. Självklart vill ni också visa upp ett rent och fräscht kontor när ni har kunder på besök. Det finns många städfirmor som erbjuder kontorsstädning så det brukar vara ganska enkelt att hitta ett företag som motsvarar ens förväntningar. Man kan söka på ”kontorsstädning Stockholm” på internet eller be vänner och bekanta om rekommendationer. Be alltid om referenser, städbranschen i Sverige är väldigt stor så man bör vara lite försiktig så man inte råkar ut för ett oseriöst företag som inte betalar skatt eller har kollektivavtal för sina anställda.

Hur fungerar arbetsprocessen?

När du väl har hittat en städfirma som erbjuder kontorsstädning i Stockholm så gör städfirman ett första besök i era lokaler. Ni går tillsammans igenom lokalerna och städföretaget föreslår ett städschema som lokalvårdarna ska följa. Ni kommer överens om vilken eller vilka dagar som ni vill ha kontoret städat och om ni vill köpa till andra tjänster som fönsterputs eller bevattning av blommor. Du brukar också få en tidsuppskattning så att du vet hur många timmar lokalvårdarna kommer att behöva för att städa ert kontor så du vet hur mycket kontorsstädningen kommer att kosta. Som kund får du möjlighet att ställa alla de frågor som du säkert har. Det kan handla om städpersonalens utbildning, vilka städkemikalier som används och vilken typ av ansvarsförsäkring som finns. Varje företag är unikt och alla har olika behov och önskemål, därför är det så viktigt att du är noga med att kommunicera era krav och förväntningar på kontorsstädningen i Stockholm.

Kontorsstädning när kontoret är stängt?

Det är ganska vanligt att kunder efterfrågar att kontorsstädningen sker när kontoret är stängt. Det är ganska svårt att föreställa sig att ha en eller flera lokalvårdare som går omkring och dammsuger kontorslokalerna samtidigt som de anställda ska försöka koncentrera sig på sina arbetsuppgifter. Ofta är de flesta städfirmor flexibla när det gäller de dagar och tider som ni vill ha kontorsstädningen utförd. De brukar kunna komma tidigt på morgonen innan de anställda har kommit till jobbet eller sent på kvällen efter att de anställda har gått hem. Det gäller att du hittar en städfirma som du kan lita på eftersom du måste ge ut nycklarna till kontoret om de ska utföra städningen när ni inte är där.

IT-Teknik

Stora företag har oftast en, eller ett par, personer som sitter i ”växeln”. Personer som kan ta inkommande samtal och avgöra vilken person som är korrekt att nå beroende på det individuella ärendet. Ett typiskt exempel är hur sjukhusväxeln kan växla vidare samtal till olika avdelningar eller personer beroende på fråga och behov. För små företag är det ofta inte lönsamt att ha liknande funktion då antalet samtal knappast väger upp till att ha en person anställd för enbart detta. Samtidigt vill man inte missa samtal som kommer in från kunder och leverantörer. En smidig lösning är då att beställa en mobilväxel som är anpassad ett litet företag.

Mobilväxel finns i flera olika utföranden och med mängder av funktioner. Generellt är de just indelade utifrån företagens storlek och mindre företag kan därmed direkt välja att bara jämföra de mobila växlar som vänder sig till mot dessa. Det som kännetecknar en mobil växel till företaget är framförallt att man enbart behöver ge ett enda nummer till kunder och leverantörer. Genom automatiska kösystem, omkopplingar och hänvisningar kommer den som ringer att nå en person inom företaget.

Se över behovet!

När funktioner, service och inte minst prisnivå skiljer kraftigt mellan olika mobila växlar bör man först fundera över vilket behov som finns. En väg är att kontakta ett par återförsäljare och låta dem förklara fördelarna med sina växlar. Därmed kan man få en bild över vilka olika funktioner som finns och vilken service som går att få. Det blir då lättare att helt och hållet känna sig trygg i att rätt funktioner valts.

Ett litet företag behöver framförallt grundutbudet som erbjuds med en mobil växel. Det handlar exempelvis om att kunna notera att en telefon inte ska nås under vissa tider och att samtliga samtal därmed skickas vidare till annan personal inom företaget. Det går även att ställa in när på dygnet som ett meddelande bara ska ges och liknande funktioner. Om företaget växer kan ett externt företag anlitas för telefonpassning. Men ett litet företag har mycket sällan detta behov utan klarar sig för det mesta med det billigare alternativet med mobilväxel.