Marknadsföring

Marknadsföring och reklam är A och O för att skapa framgång i ett företag. Många har varken tid eller kunskaper att sköta om detta på egen hand, åtminstone på ett effektivt och bra sätt. Som tur är kan man istället välja att anlita en mediabyrå – vilket brukar löna sig även om det blir en utgift också.

Lönsamt i längden

Att anlita en mediabyrå blir givetvis en extra utgift för företaget men oftast är det en väldigt bra investering. Med bra marknadsföring är chansen stor att man ökar sina intäkter och med rätt kompetens och kunskaper kan man nå ut till målgruppen på ett mer effektivt sätt. I bästa fall tillkommer dessutom ännu fler kunder. Och vem vill inte öka försäljning och intäkter?

En mediabyrå kan bland annat sköta om följande:

  • Sociala medier
  • Hemsida
  • Reklamkampanjer
  • Sökmotoroptimering

Viktig tid kan läggas på annat

En annan bra sak med att anlita en mediabyrå är att du som företagare kan släppa ett ganska stort och omfattande moment och istället lägga tiden på den du är bra på – att driva ditt företag.

Även om man såklart har ett nära samarbete med den byrå man valt att anlita så kommer mycket väderull tid att sparas. Dessutom uteblir det nödvändiga besväret, om man nu tillhör en av dom som tycker att sociala medier och annan marknadsföring hör dit.

En mediabyrå jobbar med långsiktiga strategier

En bra mediabyrå jobbar i regel långsiktigt, vilket gör att det finns en plan idag men också för framtiden. För att lyckas med digital marknadsföring är det viktigt att ha koll på det senaste, vilket en professionell byrå har.

Det som fungerar idag kommer inte nödvändigtvis göra det imorgon och det gäller alltså att man hänger med och anpassar sig hela tiden, både vad gäller sökmotoroptimering, reklamkampanjer och allt annat som hör till.

Det blir rätt

Erfarenhet, kompetens, kunskap och strategier. För att sammanfatta alla ovan nämnda punkter är det helt enkelt viktigt att alla delar sköts på rätt sätt för att det ska göra nytta över huvud taget.

Att lämna över arbetet till någon som vet hur allt bör gå till är inte bara bekvämt – utan det kommer garanterat att bli rätt och bra också. Förmodligen bättre än att sköta det på egen hand.

Skor

Skor från Ecco

När det kommer till ytterkläder så är det inte riktigt läge att vara snål. Både på grund av att det är kläder och accessoarer som man lär använda väldigt ofta, antagligen dagligen, vilket gör att man har en tendens att annars snabbt och lätt kan tröttna på kläderna men också för att de behöver kunna motstå mycket slitage och fungera i olika väder och i olika situationer. Därför är det rekommenderat att man lägger lite mer pengar på dessa varor och snarare ser dessa köp som ett slags investering. Detta gäller inte minst sagt för skor.

En kombination av hög kvalitet och stil

Något som Ecco länge har varit kända för är att de är väldigt bra på att kombinera bra, fotriktiga skor av mycket hög kvalitet med en träffsäker och modern stil. Oavsett om man behöver ett par nya skor till sitt nya jobb, ett par klackar till ett bröllop, ett par praktiska kängor till nästa fjällvandring eller helt enkelt bara ett par loafers till vardagen, så har Ecco någonting att erbjuda alla sina kunder. Med en förmåga att sammanföra hög komfort med ett avslappnat lyx gör Ecco skor sina kunder redo att möta alla typer av väder, säsonger och tillfällen.

Skoproduktion med ansvar

För skoföretaget Ecco är det en självklarhet att det följer med en hel del ansvar, när man producerar varor så som skor och när man dessutom har rätt mycket inflytande inom skoindustrin så som Ecco faktiskt har. Därför arbetar man mycket med att se till så att produktionen sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt, från början till slut. Det inkluderar alla steg av processen från den stund då den första skissen av en sko ritas upp till dess att den färdiga skon är på plats i en butik, tillgänglig för kunder att köpa den. För att sammanfatta så innebär det allting inom design, utveckling, produktion och försäljning. Ecco är faktiskt det enda stora skoföretaget i världen som helt och hållet både äger och sköter sina egna produktion- och återförsäljningsfaciliteter. Sådana faciliteter inkluderar de fabriker där läder färgas, och skorna tillverkas. På Ecco vill man att det ska synas på de färdiga skorna att de är producerade med en stor passion.

Webb

Vill du gå en webbutbildning men har inte klart för dig exakt vad du vill plugga eller om flera utbildningar lockar samtidigt? Med Diplomas moderna digitaliserade utbildningar är detta inget problem, snarare än tillgång. På vår hemsida har du en mängd olika utbildningar från ett 30-tal olika branscher som finns tillgängliga. Vi har en toppmodern plattform där vi tar utbildningar till samtiden och erbjuder moderna och innovativa metoder för ett mer pedagogiskt lärande.

Vill du jobba inom vård och omsorg, ekonomi eller affärsutveckling? Eller är det mötesbokning, personlig assistans eller försäljning som lockar? Vi har utbildningar inom allt detta samt även inom verksamhetsområdena arbetsmarknad, arbetsmiljö, CSR, data och IT, effektivitet, ergonomi, förbättringsarbete, förhandling, förändring, hållbarhet, hälsa, inköp, juridik, jämställdhet, kommunikation, kundvård, LEAN, ledarskap, LSS, marknadsföring, medarbetarskap, miljö, organisation, pedagogik, personlig utveckling, projekt, retorik, service, skola, SoL, språk, säkerhet samt teambuilding. Vi vågar påstå att hos finns något för alla.

Modern och digital webbutbildning

En traditionell utbildning erbjuder mestadels föreläsningar och seminarier dit du behöver ta dig fysiskt för att närvara. Vårt koncept är annorlunda. Vi tillämpar den så kallade 70:20:10-metoden. Denna metod ser ett annat behov av lärande än det mer traditionella. Istället för att spendera merparten av tiden i ett klassrum så kommer 70 % lärandet ur ett praktiserande medan du utöver yrket du ska arbeta med. 20 % kommer från feedback och reflektion från mer erfarna kollegor och 10 % från teori och inläsning. Vi tror fortfarande att kunskapsinhämtning och lärare är viktiga för en utbildning, men vi har valt att skruva lite på tidfördelningen för vad vi med stöd av forskning tror är ett mer effektivt lärande.

Blended Learning är ett annat koncept som vi använder oss av. Det innebär helt enkelt att vi gjort om många av de populäraste utbildningarna i Sverige och gjort dem till onlineutbildningar. Kunskap och lärare står i fokus även hos oss men vi har tagit traditionella utbildningar och gjort dem mer tidsenliga genom att själva utlärningen sker digitalt, direkt i din dator eller smartphone. När du anmäler dig till någon av våra utbildningar får du dessutom tillgång till hela vår utbildningskatalog och kan enkelt läsa flera utbildningar parallellt.

Kommunikation

Parrådgivning innebär att två vuxna i ett förhållande samtalar med en professionell samtalsterapeut eller psykolog för att få råd som kan föra dem framåt i deras relation. Det är en av de tjänster inom familjerådgivning som erbjuds via samtliga kommuner. Däremot kan reglerna för vad som gäller och vad det kostar variera mellan olika kommuner. Parrådgivning i Solna efterfrågas av flera par och det finns kunniga terapeuter som kan hjälpa till om då önskas.

Parrådgivning är frivillig

Parrådgivning är en helt frivillig insats. Det krävs därmed att bägge parter vill gå på rådgivningen. Skulle en part utebli avbryts processen.

Avgift för parrådgivning

Det är Solna Stad som avgör hur mycket det ska kosta per tillfälle med parrådgivning. Avgiften under 2020 är 473 kr för varje tillfälle. Det kan skilja stort mellan olika kommuner då vissa andra, i andra delar av landet, tar 100 – 200 kr. Men det finns även kommuner i Stockholm som tar över 500 kr per tillfälle.

Frivillig utförare inom samtalsterapi

Under våren 2020 var det åtta företag som var utförare av familjerådgivning och parrådgivning i Solna. Det betyder att dessa företag kan anlitas direkt och att priset, samt reglerna, ovan är gällande. Som kund kan alltså kontakt tas direkt med dessa företag och samtal bokas in utan att kommunen först behöver kontaktas. Via Solna.se går det att se samtliga utförare. Dessa brukar även ha tydlig utmärkning på sina hemsidor att de har avtal med kommunen. Detta eftersom det innebär ett betydligt lägre pris för kunderna tack vare vårdvalet.

Parterapi via LOV

I Solna gäller LOV, dvs lagen om valfrihetssystem. Det innebär att socialnämnden har genomfört upphandling av familjerådgivning och därmed kan det erbjudas via flera privata aktörer. Se punkten ovan.

Antal tillfällen

Familjerådgivning / parrådgivning erbjuds i upp till fem tillfällen. Efter att dessa fem samtal är avslutade får paret inte ytterligare hjälp förrän tidigast efter 12 månader senare. Om Solna Stad godkänner kan däremot fler än fem tillfällen erbjudas. Men detta ska snarare ses som undantag än regel.

Solna Stad – Ytterst ansvarig

Det är socialnämnden i Solna är ytterst ansvarig för den verksamhet som sker inom familjerådgivningen. Det innebär att du som besökare av en privat klinik kan kontakta kommunen om du anser att kliniken bryter mot riktlinjer eller regler. De har strikta regler att förhålla sig till efter att de varit med i upphandlingen.

Teknik

Skicka in din iPhone på reparation eller laga den själv?

Dom flesta med iPhone har troligen lämnat in den på reparation någon gång, alternativt reparerat den på egen hand. Batteriet blir dåligt och behöver bytas eller skärmen har spruckit som följd av en olycka. Att byta ut laddporten är också en vanlig åtgärd och för det kan man antingen lämna in den på plats i en butik, skicka in den eller köpa delar och göra det själv.

Snabba reparationer i butik

Finns en butik där du bor som erbjuder sig att utföra reparationer på iPhone går du såklart in där och lämnar den. Vanligen kan du hämta ut den redan efter någon timme vilket är en klar fördel. Finns däremot ingen sådan butik i närheten kan du behöva skicka in den.

Det går såklart lika snabbt att reparera den när den väl är på plats men man får räkna med ett par dagar från att man skickat den tills att den landar hemma i brevlådan igen. Det är hur som helst ett bra och billigt alternativ om man vill få hjälp att lösa problemet på ett snabbt och säkert sätt.

Köp delar och byt själv

Många av dom företag som erbjuder reparation på iPhone och andra telefoner säljer också delar för den som hellre utför jobbet själv. Man beställer helt enkelt dom delar som behövs, till exempel en skärm eller ett nytt batteri, och sedan monterar man det efter anvisningar.

Tips

Att byta till exempel en skärm på en iPhone är inte jättesvårt men har man aldrig gjort det innan är det bra om man letar upp någon form av guide innan man börjar. Det finns många sidor där man kan läsa sig till den information man behöver för att utföra en reparation på sin iPhone men man kan även kolla på YouTube efter lämpliga videos.

Det är också bra att veta att det är ett pillrigt jobb och man behöver vara ganska fingerfärdig för att lyckas. Skruvarna är exempelvis väldigt små och tappar man en finns en risk att man inte hittar åt den igen.

Hur vida man ska skicka in sin iPhone på reparation eller laga den på egen hand beror alltså på om man tror att man klarar av det. Sannolikheten att det bli gjort snabbare om man lämnar in den är stor men har man inte så bråttom kanske det inte spelar någon större roll.

Personlig assistans

Är det svårt att byta assistansbolag? Är det uppsägningstid? Hur gör jag? Här är svaren på de vanliga frågorna… Du är inte nöjd med den assistans du får – eller har flyttat till ny stad. Det finns flera orsaker till att vilja byta assistansbolag. Men svårt är det inte.

Är det svårt att byta personlig assistans?

Nej, det är inte svårt att byta assistansbolag. Vet du redan vilket bolag du vill byta till kan du kontakta detta bolag och få hjälp med det administrativa. Eftersom de får en ny kund är de ofta villiga att ta kontakt med ditt tidigare bolag för att hitta en så smidig övergång som möjligt. Vet du inte vilket bolag du vill byta till, bara att du vill ifrån nuvarande bolag, kan assistansförmedlare användas. Dessa företag arbetar som en mellanhand mellan assistansbolagen och de som är beviljade assistans. Du berättar vilka behov du har och förmedlaren hjälper dig att byta assistansbolag till något som möter dina behov. En tjänst som finansieras av de assistansbolag som är med i tjänsten.

Hur fort kan ett byte ske?

Det som främst tar tid är jämförelse av de bolag som finns och att bestämma sig. Har du bestämt dig behövs bara kontakt tas med det nya bolaget och papper skrivas. Sker jämförelse via assistansförmedlare kan man räkna med att bytet är genomfört på ett dygn. Däremot får man komma ihåg uppsägningstiden. Även om avtal är skrivet med det nya bolaget så betyder det inte att de kommer utföra assistansen från och med dagen efter.

Hur lång är uppsägningstiden för assistans?

Uppsägningstiden kan vara olika mellan olika bolag. Många har 3 – 4 veckor men kontrollera alltid detta innan avtal skrivs. Att ha lång uppsägningstid kan ställa till det ordentligt om du inte kommer överens med ditt bolag och vill byta anordnare så fort som möjligt.

Vilket assistansbolag ska jag byta till?

Vad är det du är missnöjd med hos nuvarande bolag? Ta med den erfarenheten när du ska byta assistansbolag och fundera över vilka andra faktorer som väger tungt. Det brukar alltid finnas en fördel att prata med andra som har assistans inom samma region för att få goda referenser. Vill du behålla dina assistenter bör du kontrollera om detta är möjligt hos det bolag du byter till.

Hemlarm

Saker som skrämmer även den erfarna inbrottstjuven

Visst finns det dom som gör ett inbrott bara som en dum engångsgrej men det finns också dom som sysslar med organiserad brottslighet när det gäller inbrott. Kanske är det till och med så att vissa inbrottstjuvar livnär sig på det. Med tiden har det kommit fler och fler säkerhetsåtgärder som faktiskt stör den här typen av tjuvar och som rent av skrämmer bort dom. Hemlarm är en sådan grej som har utvecklats otroligt mycket och som är svåra för tjuvarna att överlista. Verisure är en av dom stora leverantörerna för just hemlarm – informationen om uppkopplade hemlarm är taget därifrån.

Säkerhetsdörrar är en utmaning

En av dom första sakerna som inbrottstjuvar kollar när dom planerar att göra inbrott är vilken typ av dörrar som finns på bostaden. Alla dörrar går att öppna men där det finns en bra säkerhetsdörr tar det också längre tid att komma in. Risken att bli upptäckt är alltså större och finns dessutom närliggande bostäder och rörelse i området kan det räcka för att avskräcka inbrottstjuven just den här gången.

Uppkopplade hemlarm

Dagens hemlarm är som sagt väldigt moderna och dom flesta väljer en variant som är direktkopplat till larmcentral. Det gör att inbrottstjuvarna har en väldigt begränsad tid på sig från att larmet går till dess att dom måste fly. Väktare kan vara på plats inom ett par minuter och det är knappt någon mening att ens försöka. Verisure anger att skyltar som påvisar att hemlarm finns faktiskt gör skillnad. Sedan ger ju även larmet ett skydd. Läs mer på Verisure.se.

Grannsamverkan

När inbrottstjuvar är i farten rekar dom, ofta i flera dagar, i och omkring området innan dom slår till. Många bostadsområden runt om i Sverige är medlemmar i organisationen för Grannsamverkan, något som märks tydligt om det fungerar eller inte. Om tjuvarna ser att någon uppmärksammar dom, beter sig misstänksamt och ställer en massa frågor vet tjuvarna att i det här området håller man koll. En sådan enkel sak kan få dom att lämna tomhänta för att istället ta sig vidare till ett nytt område. Det är en liten sak att gå med i organisationen men det skapar både trygghet och gemenskap i grannskapet.

Tarot

Tarotkort är en särskild sorts kortlek som främst används inom spådom. Kortleken består av 78 kort med olika bilder och dessa är uppdelade i två kategorier; stora och lilla arkanan. Arkanan betyder hemlighet och i den stora arkanan finns det 22 kort som täcker siffrorna mellan 0 och 21. Ofta kallar man korten i den stora arkanan för trumfkort. Övriga kort ingår i den lilla arkanan varav dessa 56 kort är indelade i fyra underkategorier, 16 stycken sviter och 40 kort med siffror. Tarotkort är uppdelade på olika sätt eftersom korten har väldigt olika betydelse. I den stora arkanan finns exempelvis de tarotkort som kan berätta om din väg i livet. Korten kan bland annat ge nya insikter om sig själv och om vilken roll man har. Något som är spännande med den lilla arkanan är att samtliga kort här representerar ett tillstånd för varje människa som får en läsning, ett tillstånd i den personens liv.
Till skillnad från den lilla arkanan visar tarotkorten i den stora arkanan hur vi interagerar med vår omvärld. Här visas detta genom att korten har symboler av siffror, färger samt olika stjärntecken.

En gammal spådomskonst

Tarotkort har används i hundratals år och har bland annat omnämnts här i Sverige sedan 1500-talet. Idag kan man själv lära sig hur man tyder tarotkort, men även besöka spådomskunniga eller ringa spådomssiter på nätet. Huruvida man väljer att tro på tarotkort och spådomskonst är såklart upp till var och en. En del litar blint på vad läsningen säger, andra väljer att ta till sig vissa saker och ser tarot snarare som en ny insikt eller rådgivning snarare än att följa allt till punkt och pricka.
Genom att få en läsning av tarotkort kan du komma till helt nya insikter om dig själv. Oftast formas man mycket av samhället och de människor man har runt sig. När du använder tarotkort kan du få möjligheten att själv bestämma hur du väljer att tolka korten och lära dig mer om dig själv och ditt syfte. Hos Tarotguiderna.com kan du läsa mer om hur du gör läsningar, vad de olika korten betyder och mycket mer.

Lokaler

Om du inte kan hyra kontor i Malmö så kan du…

I storstäderna, främst Stockholm, Göteborg och Malmö är bristen på bostäder och kontor stor. För det mindre företaget kan det vara svårt att hitta passande lokal. Detta i alla fall om man har en begränsad budget. Nystartade företag brukar vara försiktiga med stora kostnader och långa kontrakt. Vad finns det då för alternativ för dig som vill hyra kontor i Malmö men inte känner att utbudet passar?

  • Flexibelt ”Day to Day”

Ett alternativ mot att hyra kontor är att hyra kontorsplats. Det finns platser där man som småföretagare kan komma ”dag till dag” och koppla upp sig på Wi-fi för att sedan börja jobba. Här betalar man alltså per dag vilket blir mycket dyrt om man tänker vara på kontoret varje dag. Dessa platser i Malmö är mest inriktade på de som reser mycket och kanske bara en-två gånger per vecka vill ha någonstans att sitta, få utskriftmöjligheter och nätverka med andra.

  • Hyra kontor av de som hyr kontor

Flera företag som hyr stora kontor väljer hyra ut delar av dessa i de fall dessa inte behövs. Det kan vara kortare eller längre perioder som kontorsytan är större än behovet. Söker du någonstans att sitta kan du alltid kontakta andra företag som väljer att hyra kontor i Malmö och fråga om du kan få hyra in dig ”på en kant”.

Många som enbart arbetar från datorn behöver bara en sittplats vilket inte kräver mer än några kvadratmeter. Samtidigt tar man del av fördelarna med gemensamt kök och gemensamma utrymmen. För det företag som redan hyr kontoret blir det ett par tusen extra i inkomst utan att man för den delen behöver göra speciellt mycket.

  • Köpa fastigheter och äga kontoren

För de allra flesta företag är hyresalternativet enda vägen. Att investera i en stor fastighet kräver stora investeringar och för småföretag är det helt uteslutande. För stora företag kan det vara en väg för att få ner kostnaden för kontor – men då på mycket lång sikt. Kan man bygga på en plats som förväntas bli attraktivt i framtiden går det till och med att ha kontoren ”gratis” under ett par år.

Men med tanke på att det kräver fastighetsbolag, långsiktig planering och stora investeringar är det knappast det vanligaste alternativet.

Hemtjänst

En av de insatser som finns beskrivna i Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, är personlig assistans. Denna insats har dels krav på den som ansöker och kanske beviljas, och dels mål som insatsen ska kunna uppfylla för den som faktiskt har beviljats personlig assistans.

Vad vill du få ut av assistansföretag i Norrköping?

Det finns flera olika sätt att anordna sin personliga assistans på. Det vanligaste sättet är att köpa sin assistans genom beviljad assistansersättning av en kommun eller ett assistansföretag i Norrköping. Detta innebär också att det finns en uppsjö med olika assistansföretag i staden, och hur ska du då kunna veta vilket assistansföretag som just du vill köpa din assistans från? Du kan med ganska enkla medel ta reda på detta. Det första, och viktigaste, steget du bör ta är att själv ställa dig följande frågor: Vad vill jag få ut av assistansföretaget? Vill jag ha full kontroll över arbetsledning eller vill du lämna över det till någon annan? Vill jag ha ett assistansföretag i Norrköping som erbjuder juridisk kompetens, eller är det inte så viktigt? Har assistansföretaget en särskild nisch, och/eller vad erbjuder de för aktiviteter för sina kunder? Har detta någon relevans för mig?

Som du märker finns det mycket att fundera på, men det viktigaste är att se till sig själv. Om man inte är nöjd med sitt val av assistansföretag, har man alltid möjlighet att byta assistansföretag i Norrköping.

Att se till individuella behov är viktigt

I det som rör den personliga assistansen ska man ha inflytande och kunna vara delaktig. Det är även viktigt att assistansföretaget i Norrköping tar hänsyn till de individuella behov som finns hos varje enskild människa. I lagstiftningen beskrivs att du eller den person som är berättigad insatsen personlig assistans, ska kunna leva ett så gott och självständigt liv som möjligt. Detta möjliggör att du eller den assistansberättigade ska kunna arbeta, studera eller ha någon annan form av sysselsättning. Man ska också ha möjlighet att delta i samhällslivet och utföra olika slags fritidsaktiviteter på samma villkor som andra människor som inte har en funktionsnedsättning.