Info

Vad gör egentligen en interim CFO? Och vilken utbildning krävs för att bli det? I den här texten sammanställer vi ett par vanliga frågor och svar kring jobbet.

Vad innebär interim CFO?

CFO står för Chief Financial Officer och är den som har huvudansvaret för finanserna i ett bolag. Interim CFO innebär att man hyr in ledaren tillfälligt. Det är inte ovanligt att företag hyr in specialister och ledare under en begränsad period vid olika tillfällen – till exempel under rekrytering, eller när ordinarie personal av en eller annan anledning behöver vara borta från jobbet en tid.

Krävs det någon utbildning?

Det finns inga formella krav för att bli interim CFO, men de allra flesta har någon form av högre ekonomisk utbildning. Inte ovanligt är civil- eller högskoleekonomer med inriktning eller påbyggnad mot företagsekonomi. Den som tidigt vill börja bana väg för en karriär som CFO kan gå ekonomiprogrammet redan på gymnasiet.

Vad är fördelen med att vara interim?

En interim CFO kan med sin erfarenhet ofta bidra väl till den organisation han eller hon kliver in i. Som utomstående är det enklare att komma med nya infallsvinklar och lösningar på olika problem. Att identifiera gamla och negativa mönster är inte sällan lättare för någon som kan se på saken med andra ögon.

Möjligheten till förändring kan dessutom stärkas av att en interim CFO inte är lika påverkad som en fast anställd av den interna politiken på företaget. Det här bäddar för ett tankesätt där man med lätthet kan utgå ifrån vad som är bäst för medarbetarna och företaget på lång sikt.

Vilken är den viktigaste egenskapen en CFO bör ha?

Är man CFO är man högt uppsatt på ett företag och rapporterar direkt till Vd:n. Att man klarar av arbetet ställer krav på god erfarenhet av och kännedom inom ekonomi i största allmänhet. Följer gör några exempel på egenskaper som en CFO bör ha:

  • Analytisk. Att ta viktiga ekonomiska beslut kräver en god analytisk förmåga. Det här gäller kanske i synnerhet när det handlar om större bolag.
  • Goda ledaregenskaper. Goda ledaregenskaper gör jobbet betydligt enklare. I en ledande position är man ansvarig för att engagera och ta hand om medarbetarna på bästa möjliga vis.
  • Goda kommunikativa förmågor. Goda kommunikativa förmågor skapar förtroende, gör det lättare att lära av andra och i allmänhet ”ta” människor på ett bra sätt.
Marknadsföring

Reklampennor med tryck är ofta ett stående inslag hos både stora och små företag. Det är ett bra sätt att göra reklam och dessutom är det inte särskilt dyrt – åtminstone inte om man jämför med andra marknadsföringsmetoder. För att göra en extra bra affär finns dock några saker att tänka på – vilka det är kan du läsa mer om här!

Välj miljövänliga reklampennor med tryck

Pennor med tryck må vara ett bra sätt att göra reklam på, men tyvärr är det inte så miljövänligt. Många av dom billiga (och vanliga) modellerna massproduceras och är tillverkade i plast men det finns faktiskt bättre alternativ. Både som företagare och privatperson är det viktigt att tänka på miljön och ett sätt att dra sitt strå till stacken som företagare är att välja miljövänliga alternativ när det är dags att köpa reklampennor med tryck.

Hur gör man då det? Jo, man letar upp en leverantör som erbjuder miljövänliga reklampennor med tryck. Det finns, och dom erbjuder bland annat pennor tillverkade av:

  • Papp
  • Trä
  • Återvunnet material

Man behöver inte göra avkall på vare sig kvalitet eller något annat när man väljer miljövänliga alternativ – snarare tillkommer fler fördelar. Det är heller inte speciellt mycket dyrare att välja en penna i till exempel trä istället för plast, vilket gör det hela till en bra affär i dubbel bemärkelse. Vad gäller trycket så fungerar det på samma sätt som vanligt – du bestämmer hur det ska utformas och det trycks sedan på pennorna så på den punkten finns inga konstigheter.

Lägg stora beställningar

Reklampennor med tryck är sådant som går åt – företagare använder dessa pennor själva men det är också vanligt att ge bort pennor vid alla möjliga typer av tillfällen. Istället för att beställa lite och ofta, vilket både blir dyrare och sämre för miljön, är det lika bra att göra större beställningar.

Så länge du inte planerar att ändra företagsnamn, – logga eller något annat som kan göra att själva tycket blir missvisande finns egentligen ingen anledning att lägga små beställningar. Dina reklampennor med tryck kommer garanterat att gå åt förr eller senare och det är alltid bra att ha ett ordentligt lager att ta ifrån inför mässor, konferenser och andra evenemang och tillställningar.

Personlig assistans

För den som arbetar inom personlig assistans, som just personlig assistent, innebär yrket inte helt sällan arbete förlagt under dygnets alla timmar. Det kan givetvis skilja sig beroende på brukarnas behov men att arbeta endast dagtid under måndag till fredag är inte särskilt vanligt även om det förekommer.

Med dessa så kallade obekväma arbetstider kommer också lite extra klirr i kassan, i form av ob-ersättning. Här kan du läsa mer om arbetstider och hur ersättningen generellt ser ut för den som arbetar i branschen. Ser mer om personlig assistans på assistansförmedling.se.

Varierande arbetstider inom assistanssektorn

Personlig assistans kan ske dygnet runt och det finns många brukare som också har behov av det. Med dygnet-runt assistans finns en eller flera assistenter på plats under dygnets alla timmar, även under natten, och det är något man får räkna med om man vill arbeta inom just personlig assistans.

När det gäller nattjobb förekommer både vaken och sovande natt och allt beror såklart på brukarens behov. Vid sovande natt är det inte ovanligt att assistenten arbetar ett helt dygn, medan man vid vaken natt i regel kommer på kvällen och går hem på morgonen.

Dags-, och kvällsarbete är också vanligt lika väl som arbete på helger och storhelger. Generellt finns ett rullande grundschema där brukarens alla timmar är fördelade. Eftersom behovet och ersättningen kan förändras över tid så kan även schemat behöva förändras – att arbeta inom personlig assistans kräver alltså en del flexibilitet.

Exempel:
Låt säga att du ska börja arbeta som personlig assistent hos en brukare som är beviljad assistans dygnet runt. Då kanske du börjar din vecka med att jobba två dagspass mellan kl 8-16. Därefter har du en ledig dag, för att sedan börja jobba igen kl 11 på torsdagen. Du jobbar då till klockan 21 då nattpersonalen kommer och när helgen är kommen är det din tur att jobba natt mellan kl 21-08 under hela helgen.

Ob-ersättning inom personlig assistans

Eftersom man inom personlig assistans arbetar både kvällar, nätter och helger får man ersättning för ob – obekväm arbetstid. Exakt vad summorna ligger på kan skilja sig beroende på olika kollektivavtal, men ser ut ungefär enligt följande:

  • Vaken natt – gäller från 22.00 – 06.00 och ger ca 45 kronor extra per timme
  • Kväll vardag – gäller mellan 19–22 och ger ca 23 kronor extra per timme
  • Helg – gäller från fredag 19.00 till och med måndag klockan 06.00 och ger ca 55 kronor extra per timme
  • Storhelg (röda dagar) – ger ca 109 kronor extra per timme
Konstruktionsritningar

Hitta bygghandlingar och konstruktionsritningar i Stockholm

Den som vill ha tag på konstruktionsritningar i Stockholm kan få det enkelt genom kommunens hemsida. Det finns i den relativt nya tjänsten e-bygg, där du bland annat hittar tomtkartor och detaljplaner förutom just konstruktionsritningar.

Konstruktionsritningar i Stockholm – så gör du för att hitta dem

Först behöver du logga in på Stockholm kommuns hemsida, till e-bygg, med e-legitimation. Väl inloggad kan du söka under Söka ärenden. I första hand är det bäst att söka på bara diarienummer eller fastighetsbeteckning. Om du inte har någon av de uppgifterna kan du söka på adress. Sedan kan du se alla ritningar i ett ärende.

För att se övriga handlingar i bygglovsärenden behöver du vara på plats på stadsbyggnadsexpeditionen. Där finns datorer som du kan låna, och du kan också få hjälp av personal om så behövs.

Vad kan man hitta i arkiven?

Här finns information om byggärenden ända tillbaka till år 1713. Det finns fastighetsbildningsförrätningar från år 1943 och samtliga diarieförda ärenden från 1997. Den som är nyfiken och intresserad kan hitta mängder av information kring byggärenden här.

Beslutsgrundande konstruktionsritningar och andra handlingar finns enbart för avslutade eller/och arkiverade ärenden. Sedan en kort tid tillbaka skannar man samtliga beslutshandlingar i ärenden som rör bygglov. För att ta del av övriga handlingar krävs ett besök till stadsbyggnadsexpeditionen. Stockholm stad garanterar inte att alla ritningar i ett givet ärende syns på hemsidan. För att vara säker på att se alla tillgängliga dokument krävs ett besök till stadsbyggnadsexpeditionen.

Frågor och svar

  • Vilka handlingar diarieförs i ett givet ärende?

Alla handlingar som kommunen skickar eller får in diarieförs. Det gäller även handlingar som färdigställts eller justerat på annat sätt. Det är dock inte allt som diarieförs – handlingar som kan anses vara av tillfällig eller liten betydelse är exempel på det.

  • Jag ser en PUL-symbol. Vad betyder det?

En PUL-symbol innebär att det finns personuppgifter i dokumentet. Kontakta stadsbyggnadsexpeditionen för mer information.

  • Är alla konstruktionsritningar i Stockholm offentliga?

Som regel är konstruktionsritningar i Stockholm och i övriga Sverige allmänna handlingar, även om det kan finns undantag. Som regel kan du titta på grannens eller andra byggnaders bygglovsritningar om du vill. Att begära ut allmänna handlingar är en del av offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen – och Stockholm stad ska skyndsamt ta fram efterfrågade kopior.

Kommunikation

Digital marknadsföring är numera inget nytt eller okänt begrepp – dom flesta har kommit i kontakt med det på ett eller annat sätt. Som företagare, stor som liten, finns många anledningar att satsa på denna marknadsföring, även om det kommer innebära nya kostnader. Chansen att det lönar sig i längden är nämligen stor – du kan både lyckas snärja nya kunder och öka din försäljning.

Digital marknadsföring ger dig fler kunder

En av dom stora anledningarna att satsa på digital marknadsföring, och troligen och den främsta anledningen till att många redan gör det, är att det med stor sannolikhet kommer att ge fler kunder. Detta fungerar både för företag som säljer produkter och tjänster och har visat sig effektivt för dom allra flesta.

Intäkterna ökar

Med fler kunder kommer också ökade intäkter. Nya kunder handlar varor eller tjänster och det ger dig klirr i kassan. Denna punkt och den ovan hänger givetvis ihop och detta är för dom flesta det främsta målet med att investera i marknadsföring. Ett annat mål är såklart också att sticka ut bland konkurrenterna och få besökare och kunder att välja just ditt företag och de produkter som erbjuds.

Du når direkt till din målgrupp

Din målgrupp är troligen också dina främsta kunder och bara det är en anledning att satsa fullt ut för att nå dom fördelar som kommer av digital marknadsföring. Med hård konkurrens är det viktigt att visa att man finns och vad man erbjuder och det finns flera smarta knep för att nå just sin målgrupp:

  • Annonser på andra hemsidor
  • Annonser i sociala medier
  • Nyhetsbrev som skickas vis e-post

Med reklamannonser, meddelanden och kampanjer kan du väcka nyfikenhet hos både nya och gamla kunder. Och ja, det kostar pengar att göra framgång av digital marknadsföring men som tidigare nämnt är det också något som lönar sig för dom allra flesta som provar.

Det bästa är såklart att ta hjälp av någon som är expert inom området eftersom det kan vara svårt att styra alla delar själv samtidigt som man styr sitt företag eller verksamhet. Värt att veta är dock att den digitala marknadsföringen kan verka effektivt redan från dag ett så resultaten kan komma snabbt – och lika så dom nya kunderna och dom ökande intäkterna!

Outsourcing

Enklaste sättet att förklara fördelarna med att outsourca är att ge ett konkret exempel. I denna text väljer ”E-handels Elin” att outsourca sin kundtjänst och i exemplet visas tydligt fördelarna för henne.

Rätt kompetens på rätt plats

Elin vill att frågor som kommer in via hennes sociala kanaler ska besvaras relativt snabbt och att vissa uppdateringar ska läggas upp regelbundet. Hon är däremot inte själv intresserad av att göra detta och har inte heller kompetensen. Under ett halvår har hon valt att outsourca delar av hennes kundtjänst och därför kontaktar hon detta företag för att även få hjälp med Facebook, LinkedIn osv. Då företaget som har hand om hennes kundtjänst har personal med rätt kompetens kan uppdraget enkelt läggas på dem. Fördelen för Elin handlar alltså om att snabbt och enkelt få tillgång till kompetenta personer som snabbt kan lösa ett av hennes administrativa problem.

Outsourca för trygghet vid högsäsong

Som för många E-handlare är julen en extrem högsäsong för Elin. Ungefär hälften av hennes omsättning skapas under november och december. Med högtryck i E-butiken har hon inte lika mycket tid att ta hand om kundsupporten.

Under dessa månader väljer hon därför att outsourca delar av kundtjänsten till det företag som har hand om andra tjänster, som exempelvis sociala media. Under dessa månader får hon minst tre fördelar i att lägga ut kundtjänsten på ett externt företag.

  • Rörlig och flexibel kostnad
    Till skillnad mot att anställa innebär denna lösning en rörlig och flexibel kostnad. Elin köper bara in hjälpen de månader som det är högsäsong, alternativt att hon blir sjuk och behöver stöd. Oavsett så blir det en tydlig kostnad i förhållande till den hjälp hon får.

  • Bredd på öppettider
    Elin önskar även att kunderna ska kunna få chatmöjlighet samt svar på mejl även på kvällarna. Det är något hon själv inte har tid med att ta hand om. Därmed lägger ut denna service via outsourcing. Fördelen här sitter inte minst i den lägre kostnaden. Det kan vara flera företag som väljer att outsourca sin kundtjänst – mot samma kundtjänstpool. Detta förutsatt att det inte kommer in ärenden konstant.

  • Bredd på kompetens
    Ett ytterligare problem som blir löst är att hon kan få kundtjänst på flera olika språk. Hon berättar vilka språk som önskas och får ett team som har god kunskap inom dessa.
Marknadsföring

Har du någon gång varit på en företagsmässa eller annat liknande evenemang har du säkerligen kommit därifrån med en hel del profilprodukter. Är du företagare och funderar på vad som är värt att köpas in undrar du säkert vad dessa personer har uppskattat mest. Nedan kan du läsa mer om topp 5 mest populära profilprodukter, enligt mottagarna själva.

USB – minne

På första platsen över populära profilprodukter finner man USB-minnet. Det är något som dom flesta kan ha nytta av och dessutom känns det som en lite lyxigare och finare gåva. Den som delar ut sådana har alltså dragit vinstlotten, även om det kostat mer än andra vanliga produkter.

Tygpåse

På andra plats för profilprodukter finns tygpåsen. En perfekt produkt i dessa tider när folk blir allt mer miljömedvetna, och när priset plastkassar har skjutit i höjden. Den tycks inte störande att det syns en företagslogga tryckt över hela tygpåsen – tvärtom verkar många bära runt på dom med viss stolthet.

Penna

Pennan är en riktig klassiker när det kommer till profilprodukter, troligen för att den är så användbar. Dessutom otroligt enkel att bra med sig i väskan eller jackfickan, där den kan komma till användning när man minst anar det. Ett bra val, alltså.

Nyckelband

Nyckelband kan kännas lite oväntat att se på en topplista men folk gillar att ha ordning och reda. Nycklar är en sådan sak som lätt kommer bort, oavsett om det är bilnycklar, hemnycklar eller nycklarna till jobbet. Ett snyggt nyckelband är lösningen på problemet för många – och det är en produkt som är lite beroendeframkallande. Har man en gång haft ett är det svårt att vara utan!

Godis

Japp, du läste rätt! Reklamgodis är omåttligt populärt oavsett sort. Besökare på mässor stoppar gärna fickorna (eller tygpåsarna) fulla med små godbitar täckta med färgglatt papper – som är tryckt med företagsloggan. Den som har en skål ståendes på kontoret har säkert observerat att den behöver fyllas på ofta. Perfekt (och billig) smygreklam!

Andra populära reklamprodukter

Trots att det finns några produkter som verkar mer uppskattade än andra kan listan göras betydligt längre, utan att intresset från mottagarna minskar. Profilprodukter finns i många olika prisklasser och det kan vara bra att ha lite olika på sitt lager. Nedan följer ytterligare några vanliga och populära produkter som gärna mottages av kunder och besökare:

  • Kepsar
  • Mössor
  • Reflexer
  • Paraplyer
Webb

För e-handlaren med många dagliga ordrar kan UPS WooCommerce Plugin vara ett sätt att optimera verksamheten. Istället för att manuellt föra in data från ordern till Unifaun, räcker det med att logga in på Unifaun och klicka på “Skriva ut”. Det här gör den dagliga packrutinen betydligt smidigare.

Är det nödvändigt att ha när man börjar?

Det beror på hur man ser det. Det finns argument för att vänta med dylika lösningar tills man märker att man får in ett krävande orderflöde. Skulle man inte få det, finns en risk att man lägger ned pengar och energi i onödan på att göra kopplingen. Är det en beprövad idé med en stor sannolikhet för ett starkt och kontinuerligt orderflöde, kan det vara bra att göra kopplingen redan från början. Det går också att argumentera för att göra kopplingen på en gång, även om man inte är säker på ett stort orderflöde. Det är inte alltför dyrt, och det ger dig möjlighet att förbereda integrationen i lugn och ro. Att testa kopplingen medan man har fullt upp med ordrar är kanske inte det allra bästa – å andra sidan, så är det relativt enkelt och snabbt gjort att integrera systemen.

Det UPS WooCommerce Plugin gör är att helt enkelt automatisera delar av logistikflödet till en förhållandevis låg kostnad – när det är nödvändigt att göra, är givetvis upp till dig att avgöra.

Hur gör man för att komma igång med UPS WooCommerce Plugin?

Att komma igång med tillägget är enkelt, och kräver inget speciellt tekniskt kunnande. I adminpanelen på WordPress trycker man på “Tillägg” och “Lägg till nytt”. Sedan söker man på “Woo Pacsoft Unifaun” och installerar samt aktiverar pluggen. På inställningssidan väljs kontotypen Unifaun och där anges de inloggningsuppgifter som gäller hos Unifaun. Det är samma uppgifter som används för att logga in på deras webbplats. Efter att ha ställt in kontotypen anges en API-nyckel som ge vid beställning. Det är den som gör det möjligt för informationen att föras över per automatik till Unifaun. Sedan är det bara att börja anpassa inställningarna efter din verksamhet. Till exempel går följande att göra med UPS WooCommerce Plugin:

  • Välja hur ofta notiser ska skickas ut
  • Styra notiser per SMS och/eller E-post
  • Välja vilka paket som ska skickas för olika varor.
Webb

Seo är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization”. I Sverige kallas det för sökmotoroptimering – men vad är det egentligen? Kort och gott kan man säga att det hela handlar om att optimera webbplatser så att dom blir attraktiva för sökmotorer så som Google, men också för att användarna av sidorna ska få en bra och trevlig upplevelse. Sökmotoroptimering kan delas in i olika delar, eller moment, som du kan läsa mer om här.

SEO

Onpage seo

En utav metoderna inom seo, eller sökmotoroptimering, är det som kallas för onpage – det vill säga det som besökaren kan se direkt på sidan med blotta ögat. Det är rubriker och texter – helt enkelt det innehåll som finns på sidan. Här är det viktigt med struktur och planering, det får inte vara för mycket text men inte heller för lite. Det är viktigt att fånga besökarnas intresse tidigt i en text och därför bör den vara informativ men också intressant.

Onpage är också viktigt för att nå ett bra resultat hos sökmotorerna – det är nämligen viktigt att dom förstår vad sidan handlar om. Innehållet bör alltså även vara tydligt och relevant.

Offpage seo

Offpage seo är ett annat moment som kan stärka en webbsidas trovärdighet. Detta genom att få länkar till sig både internt och externt. Ju fler (relevanta) länkar som riktas till en sida, desto större chans har man att hamna högre upp i sökresultaten. Sökmotorerna har dock i sin tur ett sätt att värdera dessa länkar, bland annat enligt följande:

  • Länkens placering i texten
  • Länkar från sidor med samma språk
  • Länkar från sidor med relaterat innehåll

Teknisk seo

Den tekniska biten är det många anser vara lite trist – det är inte direkt något man ser om man inte tänker på det. Här handlar det om användarvänlighet, till exempel att göra sidorna mobilanpassade. Men också att se över och optimera en sidas laddhastighet, att identifiera och åtgärda fel samt annat som har med sidans tekniska egenskaper att göra.

Varför är SEO bra?

Seo är ett sätt att marknadsföra sig på och för att få mer trafik till en specifik webbplats. Det kan verka som en hel vetenskap, vilket det förvisso också är, men det är värt att satsa antingen sin egen tid eller pengar på bra seo. I det långa loppet får man fler besökare till sidan, vilket ofta leder till ökade intäkter, oavsett om man säljer produkter eller tjänster.

Städföretag

Städföretag i Lidköping – för flytt-, hem eller kontorsstädning?

Att ta hjälp med städning är populärt bland både privatpersoner och företag. Många städföretag kan bistå med hjälp för båda delarna så oavsett om du är på jakt efter hemstädning eller hjälp med städning vid flytt så är det sällan några problem att hitta. Däremot finns några saker som är bra att tänka på. Städföretag i Lidköping – så hittar du rätt.

Städföretag i Lidköping – vad behöver du?

Dom flesta städföretag erbjuder flertalet olika tjänster men det kan vara bra att veta att inte alla gör det. För att jaga rätt på ett bra städföretag behöver man först fundera på vilken tjänst man efterfrågar. Gäller det en omfattande hemstädning vid endast ett tillfälle eller löpande? Kanske bara en fönsterputsning? Eller är det ditt eget företag som behöver städhjälp på kontoret?

Ett bra tips här är att läsa på om dom olika tjänsterna för att förstå vad dom innefattar. Vad som ingår i en hemstädning, och hur det skiljer sig från en storstädning är till exempel bra att veta.

Leta med hjälp av sökmotor

Dom flesta som letar efter något börjar med att fråga en sökmotor och det kan man även göra när man letar efter hjälp med städning. Det är knappast någon nyhet hur man bär sig åt men för säkerhetsskull kommer en liten lektion. Genom att skriva ”Städföretag Lidköping” i sökfältet kommer många aktörer att dyka upp, och på så vis får man bra koll på utbudet.

Därefter behöver man såklart sålla en del för att hitta det företag som passar bäst, och det gör man genom att lägga till den tjänst man efterfrågar. Gäller det en flyttstädning så kan man skriva antingen ”flyttstädning Lidköping”, ”städföretag Lidköping flyttstädning” eller liknande.

Jämför priserna

Den avgörande faktorn för många är hur mycket städningen kommer att kosta och här kan det skilja sig mycket mellan olika företag. Givetvis ska man kolla upp priser innan man anlitar någon men det finns även andra saker att ta med i beräkningen. Ett billigt städföretag med dåliga referenser jämfört med ett som är lite dyrare men som har bra referenser kommer troligen utföra jobbet på olika sätt.

Om det känns svårt att leta och jämföra på nätet finns även några andra tips för att hitta ett bra städföretag, i det här fallet i Lidköping:

  • Ring upp företagen istället
  • Fråga vänner och bekanta om erfarenheter