Teknik

Skicka in din iPhone på reparation eller laga den själv?

Dom flesta med iPhone har troligen lämnat in den på reparation någon gång, alternativt reparerat den på egen hand. Batteriet blir dåligt och behöver bytas eller skärmen har spruckit som följd av en olycka. Att byta ut laddporten är också en vanlig åtgärd och för det kan man antingen lämna in den på plats i en butik, skicka in den eller köpa delar och göra det själv.

Snabba reparationer i butik

Finns en butik där du bor som erbjuder sig att utföra reparationer på iPhone går du såklart in där och lämnar den. Vanligen kan du hämta ut den redan efter någon timme vilket är en klar fördel. Finns däremot ingen sådan butik i närheten kan du behöva skicka in den.

Det går såklart lika snabbt att reparera den när den väl är på plats men man får räkna med ett par dagar från att man skickat den tills att den landar hemma i brevlådan igen. Det är hur som helst ett bra och billigt alternativ om man vill få hjälp att lösa problemet på ett snabbt och säkert sätt.

Köp delar och byt själv

Många av dom företag som erbjuder reparation på iPhone och andra telefoner säljer också delar för den som hellre utför jobbet själv. Man beställer helt enkelt dom delar som behövs, till exempel en skärm eller ett nytt batteri, och sedan monterar man det efter anvisningar.

Tips

Att byta till exempel en skärm på en iPhone är inte jättesvårt men har man aldrig gjort det innan är det bra om man letar upp någon form av guide innan man börjar. Det finns många sidor där man kan läsa sig till den information man behöver för att utföra en reparation på sin iPhone men man kan även kolla på YouTube efter lämpliga videos.

Det är också bra att veta att det är ett pillrigt jobb och man behöver vara ganska fingerfärdig för att lyckas. Skruvarna är exempelvis väldigt små och tappar man en finns en risk att man inte hittar åt den igen.

Hur vida man ska skicka in sin iPhone på reparation eller laga den på egen hand beror alltså på om man tror att man klarar av det. Sannolikheten att det bli gjort snabbare om man lämnar in den är stor men har man inte så bråttom kanske det inte spelar någon större roll.

Personlig assistans

Är det svårt att byta assistansbolag? Är det uppsägningstid? Hur gör jag? Här är svaren på de vanliga frågorna… Du är inte nöjd med den assistans du får – eller har flyttat till ny stad. Det finns flera orsaker till att vilja byta assistansbolag. Men svårt är det inte.

Är det svårt att byta personlig assistans?

Nej, det är inte svårt att byta assistansbolag. Vet du redan vilket bolag du vill byta till kan du kontakta detta bolag och få hjälp med det administrativa. Eftersom de får en ny kund är de ofta villiga att ta kontakt med ditt tidigare bolag för att hitta en så smidig övergång som möjligt. Vet du inte vilket bolag du vill byta till, bara att du vill ifrån nuvarande bolag, kan assistansförmedlare användas. Dessa företag arbetar som en mellanhand mellan assistansbolagen och de som är beviljade assistans. Du berättar vilka behov du har och förmedlaren hjälper dig att byta assistansbolag till något som möter dina behov. En tjänst som finansieras av de assistansbolag som är med i tjänsten.

Hur fort kan ett byte ske?

Det som främst tar tid är jämförelse av de bolag som finns och att bestämma sig. Har du bestämt dig behövs bara kontakt tas med det nya bolaget och papper skrivas. Sker jämförelse via assistansförmedlare kan man räkna med att bytet är genomfört på ett dygn. Däremot får man komma ihåg uppsägningstiden. Även om avtal är skrivet med det nya bolaget så betyder det inte att de kommer utföra assistansen från och med dagen efter.

Hur lång är uppsägningstiden för assistans?

Uppsägningstiden kan vara olika mellan olika bolag. Många har 3 – 4 veckor men kontrollera alltid detta innan avtal skrivs. Att ha lång uppsägningstid kan ställa till det ordentligt om du inte kommer överens med ditt bolag och vill byta anordnare så fort som möjligt.

Vilket assistansbolag ska jag byta till?

Vad är det du är missnöjd med hos nuvarande bolag? Ta med den erfarenheten när du ska byta assistansbolag och fundera över vilka andra faktorer som väger tungt. Det brukar alltid finnas en fördel att prata med andra som har assistans inom samma region för att få goda referenser. Vill du behålla dina assistenter bör du kontrollera om detta är möjligt hos det bolag du byter till.

Hemlarm

Saker som skrämmer även den erfarna inbrottstjuven

Visst finns det dom som gör ett inbrott bara som en dum engångsgrej men det finns också dom som sysslar med organiserad brottslighet när det gäller inbrott. Kanske är det till och med så att vissa inbrottstjuvar livnär sig på det. Med tiden har det kommit fler och fler säkerhetsåtgärder som faktiskt stör den här typen av tjuvar och som rent av skrämmer bort dom. Hemlarm är en sådan grej som har utvecklats otroligt mycket och som är svåra för tjuvarna att överlista. Verisure är en av dom stora leverantörerna för just hemlarm – informationen om uppkopplade hemlarm är taget därifrån.

Säkerhetsdörrar är en utmaning

En av dom första sakerna som inbrottstjuvar kollar när dom planerar att göra inbrott är vilken typ av dörrar som finns på bostaden. Alla dörrar går att öppna men där det finns en bra säkerhetsdörr tar det också längre tid att komma in. Risken att bli upptäckt är alltså större och finns dessutom närliggande bostäder och rörelse i området kan det räcka för att avskräcka inbrottstjuven just den här gången.

Uppkopplade hemlarm

Dagens hemlarm är som sagt väldigt moderna och dom flesta väljer en variant som är direktkopplat till larmcentral. Det gör att inbrottstjuvarna har en väldigt begränsad tid på sig från att larmet går till dess att dom måste fly. Väktare kan vara på plats inom ett par minuter och det är knappt någon mening att ens försöka. Verisure anger att skyltar som påvisar att hemlarm finns faktiskt gör skillnad. Sedan ger ju även larmet ett skydd. Läs mer på Verisure.se.

Grannsamverkan

När inbrottstjuvar är i farten rekar dom, ofta i flera dagar, i och omkring området innan dom slår till. Många bostadsområden runt om i Sverige är medlemmar i organisationen för Grannsamverkan, något som märks tydligt om det fungerar eller inte. Om tjuvarna ser att någon uppmärksammar dom, beter sig misstänksamt och ställer en massa frågor vet tjuvarna att i det här området håller man koll. En sådan enkel sak kan få dom att lämna tomhänta för att istället ta sig vidare till ett nytt område. Det är en liten sak att gå med i organisationen men det skapar både trygghet och gemenskap i grannskapet.

Tarot

Tarotkort är en särskild sorts kortlek som främst används inom spådom. Kortleken består av 78 kort med olika bilder och dessa är uppdelade i två kategorier; stora och lilla arkanan. Arkanan betyder hemlighet och i den stora arkanan finns det 22 kort som täcker siffrorna mellan 0 och 21. Ofta kallar man korten i den stora arkanan för trumfkort. Övriga kort ingår i den lilla arkanan varav dessa 56 kort är indelade i fyra underkategorier, 16 stycken sviter och 40 kort med siffror. Tarotkort är uppdelade på olika sätt eftersom korten har väldigt olika betydelse. I den stora arkanan finns exempelvis de tarotkort som kan berätta om din väg i livet. Korten kan bland annat ge nya insikter om sig själv och om vilken roll man har. Något som är spännande med den lilla arkanan är att samtliga kort här representerar ett tillstånd för varje människa som får en läsning, ett tillstånd i den personens liv.
Till skillnad från den lilla arkanan visar tarotkorten i den stora arkanan hur vi interagerar med vår omvärld. Här visas detta genom att korten har symboler av siffror, färger samt olika stjärntecken.

En gammal spådomskonst

Tarotkort har används i hundratals år och har bland annat omnämnts här i Sverige sedan 1500-talet. Idag kan man själv lära sig hur man tyder tarotkort, men även besöka spådomskunniga eller ringa spådomssiter på nätet. Huruvida man väljer att tro på tarotkort och spådomskonst är såklart upp till var och en. En del litar blint på vad läsningen säger, andra väljer att ta till sig vissa saker och ser tarot snarare som en ny insikt eller rådgivning snarare än att följa allt till punkt och pricka.
Genom att få en läsning av tarotkort kan du komma till helt nya insikter om dig själv. Oftast formas man mycket av samhället och de människor man har runt sig. När du använder tarotkort kan du få möjligheten att själv bestämma hur du väljer att tolka korten och lära dig mer om dig själv och ditt syfte. Hos Tarotguiderna.com kan du läsa mer om hur du gör läsningar, vad de olika korten betyder och mycket mer.

Lokaler

Om du inte kan hyra kontor i Malmö så kan du…

I storstäderna, främst Stockholm, Göteborg och Malmö är bristen på bostäder och kontor stor. För det mindre företaget kan det vara svårt att hitta passande lokal. Detta i alla fall om man har en begränsad budget. Nystartade företag brukar vara försiktiga med stora kostnader och långa kontrakt. Vad finns det då för alternativ för dig som vill hyra kontor i Malmö men inte känner att utbudet passar?

  • Flexibelt ”Day to Day”

Ett alternativ mot att hyra kontor är att hyra kontorsplats. Det finns platser där man som småföretagare kan komma ”dag till dag” och koppla upp sig på Wi-fi för att sedan börja jobba. Här betalar man alltså per dag vilket blir mycket dyrt om man tänker vara på kontoret varje dag. Dessa platser i Malmö är mest inriktade på de som reser mycket och kanske bara en-två gånger per vecka vill ha någonstans att sitta, få utskriftmöjligheter och nätverka med andra.

  • Hyra kontor av de som hyr kontor

Flera företag som hyr stora kontor väljer hyra ut delar av dessa i de fall dessa inte behövs. Det kan vara kortare eller längre perioder som kontorsytan är större än behovet. Söker du någonstans att sitta kan du alltid kontakta andra företag som väljer att hyra kontor i Malmö och fråga om du kan få hyra in dig ”på en kant”.

Många som enbart arbetar från datorn behöver bara en sittplats vilket inte kräver mer än några kvadratmeter. Samtidigt tar man del av fördelarna med gemensamt kök och gemensamma utrymmen. För det företag som redan hyr kontoret blir det ett par tusen extra i inkomst utan att man för den delen behöver göra speciellt mycket.

  • Köpa fastigheter och äga kontoren

För de allra flesta företag är hyresalternativet enda vägen. Att investera i en stor fastighet kräver stora investeringar och för småföretag är det helt uteslutande. För stora företag kan det vara en väg för att få ner kostnaden för kontor – men då på mycket lång sikt. Kan man bygga på en plats som förväntas bli attraktivt i framtiden går det till och med att ha kontoren ”gratis” under ett par år.

Men med tanke på att det kräver fastighetsbolag, långsiktig planering och stora investeringar är det knappast det vanligaste alternativet.

Hemtjänst

En av de insatser som finns beskrivna i Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, är personlig assistans. Denna insats har dels krav på den som ansöker och kanske beviljas, och dels mål som insatsen ska kunna uppfylla för den som faktiskt har beviljats personlig assistans.

Vad vill du få ut av assistansföretag i Norrköping?

Det finns flera olika sätt att anordna sin personliga assistans på. Det vanligaste sättet är att köpa sin assistans genom beviljad assistansersättning av en kommun eller ett assistansföretag i Norrköping. Detta innebär också att det finns en uppsjö med olika assistansföretag i staden, och hur ska du då kunna veta vilket assistansföretag som just du vill köpa din assistans från? Du kan med ganska enkla medel ta reda på detta. Det första, och viktigaste, steget du bör ta är att själv ställa dig följande frågor: Vad vill jag få ut av assistansföretaget? Vill jag ha full kontroll över arbetsledning eller vill du lämna över det till någon annan? Vill jag ha ett assistansföretag i Norrköping som erbjuder juridisk kompetens, eller är det inte så viktigt? Har assistansföretaget en särskild nisch, och/eller vad erbjuder de för aktiviteter för sina kunder? Har detta någon relevans för mig?

Som du märker finns det mycket att fundera på, men det viktigaste är att se till sig själv. Om man inte är nöjd med sitt val av assistansföretag, har man alltid möjlighet att byta assistansföretag i Norrköping.

Att se till individuella behov är viktigt

I det som rör den personliga assistansen ska man ha inflytande och kunna vara delaktig. Det är även viktigt att assistansföretaget i Norrköping tar hänsyn till de individuella behov som finns hos varje enskild människa. I lagstiftningen beskrivs att du eller den person som är berättigad insatsen personlig assistans, ska kunna leva ett så gott och självständigt liv som möjligt. Detta möjliggör att du eller den assistansberättigade ska kunna arbeta, studera eller ha någon annan form av sysselsättning. Man ska också ha möjlighet att delta i samhällslivet och utföra olika slags fritidsaktiviteter på samma villkor som andra människor som inte har en funktionsnedsättning.

Tänder

Värt att veta om tandimplantat

Tandimplantat är en effektiv lösning för att ersätta skadade tänder. Dock kan det bli ganska dyrt – en klinik i Stockholm skriver till exempel att en ny tand kostar 20 000 kronor hos dem. Även om det finns lite billigare alternativ i och utanför Stockholm – så är det fortfarande en bra slant som behöver läggas ut. Samtidigt omfattas behandlingen av högkostnadsskyddet, vilket sänker priset för patienten en hel del.

Om du funderar på att skaffa tandimplantat finns det ett par saker som kan vara bra att känna till, och som kanske hjälper dig att ta ett beslut. Här tar vi upp några av de sakerna.

Lindrigt efter operationen

Efter operationen är det inte ovanligt att ettblåmärke samt svullnad uppstår. För de allra flesta försvinner dock detta inom en vecka. Efterförloppet är varken komplext eller smärtsamt för den stora merparten av patienter.

Kan bli dyrt – men ingår i högkostnadsskyddet

Som nämnt i inledningen skriver en klinik i Stockholm att de tar 20 000 kronor för att ersätta en tand. Det här innebär dock inte att två tänder kostar det dubbla, eller att det kostar det tredubbla att ersätta tre tänder. En rad olika faktorer påverkar vad det kommer att kosta just för dig. Det enda sättet att ta reda på hur mycket du behöver lägga ut är att besöka en klinik för en konsultation. Ska du ersätta en hel tandrad kan du räkna med att bli dyrt – men glöm inte högkostnadsskyddet, som behandlingen omfattas av.

Var noga med munhygienen

Efter att ha satt in tandimplantat behöver du vara noga med munhygienen – precis som innan. Du kommer att få instruktioner av kliniken kring hur de bör skötas, vilket bör följas till punkt och pricka. Förvisso kan karies inte bildas i de nya tänderna, eftersom de är konstgjorda. Samma sak gäller dock inte med tandsten eftersom bakterier och saliv fäster på väl naturliga som konstgjorda material.

Om bakteriebeläggningar inte tas bort finns en stor risk att det under tid utvecklas till en inflammation i vävnaden som omger implantatet. När du har tandimplantat behöver du vara uppmärksam på olika varningsflaggor. Det kan till exempel vara att det blöder i tandköttet kring den nya tanden – skulle det ske, bör du kontakta tandläkaren för att fastställa orsaken till det.

Har du frågor rekommenderar vi starkt att besöka www.tandimplantatstockholm.nu.

Elektriker

Om du ska anlita en elektriker är det bra att ha väl utformad uppdragsbeskrivning. Om du, på ett detaljerat sätt, kan beskriva uppdraget, så ökar du chansen för att en elektriker kan svar direkt med en offert. Det här är särskilt eftersträvansvärt om du använder en offertförmedlare. Genom att förse förmedlaren med en tillräckligt precis uppdragsbeskrivning, kan du enklare jämföra offerterna du får som svar.

Om informationen är knapphändig kommer de som svarar på uppdragsförfrågan att behöva göra en hel del antaganden. Eftersom firmornas antaganden kan skilja sig åt något, blir det svårt att jämföra de offerter som du får in. Med en god uppdragsbeskrivning kan du dra nytta av kraften som kommer med att jämföra – nämligen att kunna anlita den firma som verkar bäst just för dig och som har det rimligaste priset.

Vad bör finnas med?

Använder du en offerttjänst så brukar det finnas färdiga fält där du fyller i kontaktuppgifter, om du är privatperson eller företag, när arbetet ska utföras och vilken fastighetstyp det gäller. Sedan finns också ett öppet fält där du behöver beskriva uppdraget så gott som möjligt. Ska du anlita en elektriker i Gävle skulle det till exempel kunna se ut såhär:

Hej!

Jag behöver hjälp av en elektriker i Gävle att köpa in korrekt stickkontakt till en ny spishäll. Jag behöver hjälp med montering av den. Jag bifogar en bild på vägguttaget och kontakten till min förra spishäll. I elskåpet kan jag se att det finns 3x16A draget till uttaget, men jag är osäker på hur ledningarna ska kopplas. Önskar hjälp av duktig elektriker i Gävle så snart som möjligt.

Alltså: ta med all information som du känner till kring projektet. Det är bättre att vara för detaljerad än att lämna ute saker, även om vissa detaljer kan kännas onödiga eller överflödiga. Som lekman kan det stundtals givetvis vara svårt att ge firmorna all den information som behövs, men genom att göra det så detaljerat som du kan, så ökar du också chansen för att få tillbaka mer precisa offerter som kan ställas mot varandra. Annars finns risken att vidare kommunikation krävs med samtliga firmor för att de ska kunna ge ett bra prisförslag – och då är processen plötsligt inte lika smidig längre.

Flyttstädning

Checklista för dig som ska flyttstäda

Att flyttstäda är en självklar del i samband med en flytt och den behöver göras betydligt mer noggrant än vid en vanlig städning. För att vara på den säkra sidan att man gjort allt man ska kan det vara en fördel att ha en checklista. På så vis kan man bocka av punkterna eftersom, och när allt är klart kan man med gott samvete räcka över nycklarna till bostaden till sin nya ägare.

Att börja med

En flyttstädning är omfattande och om du inte planerar att anlita hjälp kan det vara smart att kolla med någon vän eller familjemedlem om dom kan hjälpa dig. Fråga gärna ett tag i förväg så att ni kan planera in en dag som passar, och se då till att komma igång tidigt på morgonen eftersom det kommer ta tid. Sedan är det första man bör göra givetvis att tömma hela bostaden på föremål, så att det blir så lättstädat som det bara går. Plocka sedan fram dammsugare, dammtrasor, skurmopp och annat som behövs. Se till att köpa rengöringsmedel som lämpar sig för alla olika ytor och låna en fönsterputs om du inte har någon.

Arbeta rum för rum

För att undvika kaos vid en flyttstädning är det bra att jobba sig metodiskt fram genom att ta ett rum i taget. Gör en plan för vilken ordning rummen ska städas i och stäng dörren för varje rum som blir klart. Ett bra tips är att ta badrum och toalett sist, eftersom dessa kan komma att behöva användas under dagen.

Det lilla extra

När man genomför en flyttstädning är det viktigt att man gör det där lilla extra, som man kanske inte gör varje gång man städar. Se till att plocka bort om det finns några klistermärken på garderobsdörrar eller annat, och torka av hyllplan, fönsterkarmar, fönsterbrädor, dörrar, handtag, golv, tak och väggar med en fuktig trasa. Allt som finns och kommer att finnas kvar i lägenheten ska helt enkelt städas av, även vägguttag, lampknappar och andra små detaljer.

Köket

Köket kräver lite extra tid och omtanke vid en flyttstädning, eftersom alla vitvaror ska rengöras. För att få bort fett och smuts kan man behöva extra starka medel, och när kyl och frys är avfrostade, urtorkade och rengjorda ska man inte glömma att lämna dörrarna på glänt för att slippa dålig lukt som annars kan uppstå.

Villaägare

Skräp i naturen, framförallt plast, är en stor miljöbov i samhället. Nedskräpning har länge varit ett problem och kanske kommer det aldrig försvinna helt och hållet men det finns mycket var och en kan göra för att bidra till att det åtminstone ska bli bättre, så som att slänga sitt skräp i en offentlig papperskorg istället för på marken, undvika plast och återvinna det som går. Papperskorg parken finns i flera olika färger och även i två olika storlekar. Denna papperskorg är anpassad för att tåla tuffa tag och har därför blivit kommunernas favoritpapperskorg.

Släng ditt skräp

Nästan var man än befinner sig så finns åtminstone en papperskorg att slänga sitt skräp i, istället för att lämna kvar det i naturen. Det kräver ingen större ansträngning även om man i vissa fall kanske måste bära med sig sitt avfall en bit, eller i värsta fall hela vägen hem. Det är en ansträngning som är värd att göra för att minska nedskräpningen och bidra till en bättre offentlig miljö, både vad gäller naturen i sig och för dom djur som vistas där.

Undvik plast

Plast är som sagt ett av dom material som har otroligt dålig inverkan på miljön och undvika det i största möjliga mån sparar in på viktiga resurser. Välj hellre papperspåsar istället för plastpåsar och lämna aldrig plast utomhus. För en bättre offentlig miljö behöver alla minska på konsumtionen av plast och att göra smarta val är ett bra första steg i rätt riktning. Dessutom ska man alltid återvinna den plast man förbrukar om man har möjlighet men befinner man sig ute i naturen och inte vill släpa hem sitt skräp är det i alla fall bättre att slänga det i en papperskorg än på marken.

Panta dina flaskor och burkar

I Sverige har vi ett otroligt bra system för återvinning av flaskor och burkar och även här finns det stora resurser att spara genom att panta istället för att slänga det man använt i första bästa papperskorg. Slänga är bra men återvinna är bättre, så för alla produkter som faktiskt går att återvinna ska man se till att göra det. Dessutom betalar man för pant varje gång man köper en burk eller flaska och får tillbaka varje gång man pantar.

Att hålla rent efter sig, minska på sin plastkonsumtion och återvinna olika typer av material gör mycket för miljön. Om alla gör det skulle både naturen och många djur må bättre och som konsument bör man göra det man kan för att bidra.